• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

SKEPPSHULT Skeppshult Elcykel Suverän El Herr E6 10-Vxl Schack Matt

Skeppshult Elcykel Suverän El Herr E6 10-Vxl Schack Matt
Beskrivning

Njutbar elcykel med fin framkomlighet som briljerar i urbana miljöer

Den karismatiska och kraftfulla Skeppshult Suverän El är ett njutbart fartbygge som andas gedigen svensk yrkesskicklighet kombinerat med en generös utrustningsnivå. Resultatet är en fullt utrustad och välkomponerad urban elcykel som älskar fart och levererar harmonisk cykelkänsla med lite extra endorfiner, ända ut i de bekväma handtagen. Ett pålitligt och smidigt fartbygge med högklassig stålram, kombinerat med potent eldrift och en solid mix av högkvalitativa komponenter från välrenommerade tillverkare. 

Nyckeln till framgång!

  • Sportigt fartbygge med robust småländsk kvalitetskänsla i både själ och hjärta
  • Spännstig stomme i höghållfast legering från SSAB som är betydligt lättare än traditionellt stål
  • Moderna former med raka linjer och en effektiv körställning som även ger dig bra uppsikt över omgivningen
  • Potent mittmonterad elmotor från Shimano (STePS DU-E6110) med underbart dynamisk körkänsla
  • Högklassigt batteri från Shimano (418Wh) som är central placerat på diagonalröret
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 10 elektroniskt styrda växlar från Shimano (CUES Di2) med brett växelomfång
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ger effektiv bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Robust hjulsetet med greppsäkra 27,5-tummare från Schwalbe som har hela 50 mm i bredd
  • Lätthanterlig cockpit med klassiskt rakt styre med praktiskt ställbar styrstam samt en komfortabel sadel 
  • Inkluderar en kraftfull belysning som drivs av det stora batteriet och även har ett integrerat bromsljus

Robust stomme i höghållfast legering med gedigen småländsk kvalitetskänsla

Hjärtat utgörs av en ram i en högkvalitativ legering som ger en balanserat nätt känsla men som samtidigt ger dig stålets imponerande flexibilitet, fantastiska åkkomfort och enorma slitstyrka. Dess moderna geometri ser till att du både är trampeffektiv samt sitter bekvämt under dina rundor och den säkerställer samtidigt riktigt bra uppsikt över omgivningen, vilket nästan är ett måste när du cyklar i hektiska urbana miljöer. 

Potent elmotor som levererar massor av extra tryck till pedalerna

Eldriften består av en potent elmotor i kombination med ett kraftfullt batteri som dessutom är praktiskt avtagbart. Tack vare motorns och batteriets centrala placering uppnås en fin balans, men det kanske bäst av allt är att det ger även en underbart medgörlig känsla i cyklingen. Elmotorn samarbetar sömlöst med en slagkraftig 1x-drivlina med 10 elektroniskt styrda växlar, vilket i praktiken innebär smidig funktion och ett växelomfång som funkar lika bra i branta uppförsbackar som på milslånga raksträckor. 

Hjulset med robusta 27,5-tummare som försetts med greppsäkra gummin

De robusta 27,5-tummarna har försetts med greppsäkra gummin som hanterar allt från slät asfalt och knagglig kullersten till betydligt ojämnare underlag. Dessa 50 mm breda däck ger en perfekt kombination av lågt rullmotstånd och pålitligt punkteringsskydd, vilket i praktiken skapar ökad trygghet och bekvämare cykling på de flesta typer av underlag du normalt sett stöter på i stadsmiljö. Och eftersom hojen älskar när det går undan så är den utrustad med hydrauliska skivbromsar som levererar kraftfull samt konsekvent bromsförmåga oavsett årstid eller väderförhållanden.

Välutrustad med en pålitlig mix av noga utvalda kvalitetskomponenter 

Den här modellen är utrustad med det mesta du kan tänkas behöva redan från start - eller vad sägs om dubbla pakethållare med AVS-funktion, rejäla stänkskärmar, stabilt stöd, kedjeskydd, vattenresistent sadel, godkänt ramlås som förhoppningsvis sätter skräck i klåfingriga cykeltjuvar och en potent belysning med integrerat bromsljus som ser till att du syns efter mörkrets inbrott. Du får dessutom en ställbar styrstam för att enkelt och smidigt kunna anpassa din körställning från sportig till riktigt bekväm.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0146040-4326
EAN-kod-
VarumärkeSKEPPSHULT
VariantSchack Matt
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringPendling
ModellserieSkeppshult Suverän El
KönHerr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)-
Hemsida tillverkareskeppshult.se/sv/
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgSchack Matt
Ramset
Ramstorlek-
Typ av instegHög
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Stål
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialStål
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

27.5"
Årsmodell2025
Hjul
FramnavShimano® for disc brake.
BaknavShimano® for disc brake, 10-piece gear cassette.
FramdäckSchwalbe 27,5" (50-584) with puncture protection.
BakdäckSchwalbe 27,5" (50-584) with puncture protection.
Däckdimension50-584
FälgarAluminum double wall.
Drivlina
VäxelreglageShimano® CUES 10 gears, Di2 electronic/automatic shifting.
VevpartiShimano® E-Bike systems
KedjaShimano® chain for E-bike systems, antirust coating.
Komponenter
FrambromsShimano® hydraulic disc brake with 4-piston caliper.
BakbromsShimano® hydraulic disc brake with 4-piston caliper.
StyreHumpert Handlebar, godkänt för elcykel
StyrstamAluminium adjustable stem.
SadelstolpeAluminium 27.2 x 300 mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
VäxelreglageserieShimano Cues
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Cues
Motor
MotorShimano EP600
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivåLåg
SensorerHastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

150 km
ElsystemShimano
Batteri
BatteriplaceringPakethållare
Avtagbart batteriJa
Batterikapacitet (Wh)418
Batterikapacitet (Ah)11.6
Spänning36
Batteri ingår?Ja
BatteriladdareJa
Kan laddas på cykelnJa
Display
DisplayShimano SC-EN610
AssistansnivåerEco, High, Normal
Utrustning
BelysningLED-light front and rear, unit driven. Breaklight.
SkärmarTin fenders, manufactured and powder coated in Skeppshult.
StödAtranVelo™ aluminium, extra reinforced, E-bike approved.
PakethållareAtranVelo™ rack front and back with AVS, powder coated in Skeppshult. Max load 10 kg front 27 kg back.
LåsABUS frame lock, Plug-In, bike approved
Handtag/StyrlindaFtalatfree, PAH-free, latex-free, nature rubber free
PedalerAnti-slip pedal, aluminium, with reflex.
SadelSelle Royal, soft padding, water resistant.
ÖvrigtAluminum Bell.
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY