• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

TREK Gravel Bike Trek Checkpoint+ SL 5 TQ 360 Wh Fjord Blue/Cobalt Blue

PRISGARANTI
Gravel Bike Trek Checkpoint+ SL 5 TQ 360 Wh Fjord Blue/Cobalt Blue
Beskrivning

Elassisterade gruscykel som ser till att du är så redo för långa äventyr!

Säg ja till nya äventyr med de elassisterade gruscykeln Trek Checkpoint+ SL 5! En modern gravelcykel med smidig eldrift som ser till att du alltid kommer fram! Du behöver inte längre stanna där asfalten tar slut, du behöver inte skippa de vackraste rutterna, du behöver helt enkelt aldrig missa något igen. Du får ett generöst däckutrymme, alla fästen och kapaciteten du behöver för långa äventyr samtidigt som du får assistans från en lätt och supertyst TQ HPR60-motor med smidig och tyst boost. Batteriet på 360 Wh som låter dig fortsätta framåt och all den extra kraften upplevs helt naturlig och hjälper till upp till 25 km/h på dina allt längre utflykter. Dessutom får du en högklassig kolfiberram med komforttekniken IsoSpeed som hjälper dig att rulla lätt även över stökiga underlag, slitstarka hjul i aluminium, en 12-växlad Shimano GRX 1x-drivlina och den bekväma Endurance-geometrin.

Nyckeln till framgång!

  • Högklassig lättviktsram i kolfiber (500 Series OCLV Carbon) med inbyggd förvaring i diagonalröret
  • Framgaffel helt i kolfiber med effektivt vägutslätande egenskaper
  • Den progressiva Endurance-geometrin är stabil i höga hastigheter och effektiv när du sliter i uppförsbackarna
  • IsoFlow-tekniken tar upp tröttande gupp i vägen så att du kan cykla längre och satsa hårdare
  • TQ:s HPR60-motor är imponerande diskret, kompakt, lätt och tystgående och erbjuder kraftfull assistans upp till 25 km/h
  • Batteri (360Wh) som är elegant integrerat i diagonalröret ger över 90 km i eco-läge och kan tas bort helt om så önskas
  • Du kan addera ett Range Extender-batteri som monteras i flaskstället och ger dig extra kraft för extra långa sträckor
  • Den elegant integrerade displayen och de diskreta kontrollerna gör att den ser ut och känns som en vanlig racercykel
  • Slagkraftig 1x12-drivlina från Shimano (GRX RX822) med solid driftsäkerhet och en bred utväxling
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (GRX RX820) som levererar pålitlig bromskraft oavsett förhållanden eller underlag
  • Bontrager Paradigm Comp 25-hjul och 42mm breda grusdäck med extra grepp och stabilitet
  • Plats för 50 mm-däck (uppmätt) betyder att du kan få extra bra grepp och dämpning på knaggliga grusvägar
  • Kompatibel med droppersadelstolpar och dämpade framgafflar med upp till 40 mm slaglängd
  • Integrerade fästen för ramväska och skärmar gör det enkelt att ta med utrustning och vatten

Funktionerna som får Trek Checkpoint+ SL 5 att sticka ut från mängden

Den lätta ramen är utformad för prestanda och komfort under snabba äventyr på grus. Ramen är ultralätt och har en ny progressiv geometri som gör hojen snabb och lättstyrd, men ändå stabil och kontrollerad i stökiga utförslöpor. En trygg och bekväm Endurance-geometri ger dig en vilsam och upprätt körställning så att du kan ta dig an dina mest episka heldagsäventyr. Det finns fästen på ram och gaffel för pakethållare fram och bak, skärmar och Adventure-väskor i ram- och triangelmodell. Och utöver alla väskor har Checkpoint+ plats för extra vätska.

Den branschledande TQ HPR 60-motorn är supereffektiv med ett otroligt förhållande mellan räckvidd, vikt och hastighet. Den ultrakompakta, knappt hörbara motorn ger dig assistans med en naturlig känsla i upp till 25 km/h och en räckvidd på 80 km (i eco-läge). Dessutom kan du välja graden av assistans, det finns tre olika assistanslägen. Gör ännu längre utflykter med ett Range Extender-batteri (tillval) på 160 Wh som får sin prydliga plats i flaskstället och ger 44 % extra räckvidd.

Drivlinan från Shimano (GRX) är konstruerad helt och hållet för gruskörning. Den skiljer sig från alla andra komponenter med sin gravel-specifika ergonomi, optimerade växlingsalternativ, robusta tillförlitlighet samt tysta och stabila drivlina.

Hjulsetet med fälgar i Aluminium är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan använda lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. På fälgarna sitter ett par 42 mm breda och fullt grusanpassade kvalitetsgummin från Brontrager (Girona Pro) med greppsäkra egenskaper som briljerar på allt från hårdpackat grus till betydligt lösare underlag. Du kan montera ända upp till 50 mm breda däck, vilket ser till att du med lätthet kan köra ifrån snabba MTB-cyklar på deras egen hemmaplan.

Appen Trek Central ansluter sig sömlöst till din Checkpoint+ för beräkning av räckvidd i realtid, aktivitetsloggning och egna assistansinställningar. Du får även tillgång till navigering och kartor som hjälper dig att hålla kursen vart du än är på väg. Du kan även köpa till en dämpad gaffel med upp till 40 mm slaglängd och en droppersadelstolpe för att öka både komforten och tryggheten.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0159384-AQ55
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantFjord Blue/Cobalt Blue
Size-
ModellserieTrek Checkpoint
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Vikt (enligt tillverkaren)13 kg
PersonaliseringGravel
FärgBlå
Tillverkarens färgFjord Blue/Cobalt Blue
Ramset
Ramstorlek-
Ram500 Series OCLV Carbon, TQ-drivsystem, IsoSpeed, dolda skärmfästen, pakethållarfästen, integrerade fästen för ramväska, osynlig vajerdragning, Flat Mount-skivbroms, integrerad kedjehållare, UDH, 142 x 12 mm avfasad genomgående axel
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelTrek Checkpoint, helt i kolfiber, koniskt styrrör, pakethållar- och skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2026
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulBontrager Paradigm Comp 25, TLR, 25 mm fälgbredd, 100 x 12 mm genomgående axel
FramdäckBontrager Girona Pro, Tubeless Ready, GR-punkteringsskydd, aramidkant, 60 tpi, 700 x 42 mm
BakdäckBontrager Girona Pro, Tubeless Ready, GR-punkteringsskydd, aramidkant, 60 tpi, 700 x 42 mm
Däckdimension44-622
Drivlina
VäxelreglageShimano GRX RX820, 12-vxl
BakväxelShimano GRX RX822, max. 36T
Vevparti-
KedjaShimano XT M8100, 12-vxl
KassettShimano XT M8200, 10-51, 12-delad
Komponenter
FrambromsShimano GRX RX820
Bromsskiva framShimano CL800, centerlock, 160 mm
BakbromsShimano GRX RX820
Bromsskiva bakShimano CL800, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrstam-
SadelstolpeBontrager kolfiber, 27,2 mm, 8 mm offset, 330 mm längd
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
VäxelreglageserieShimano GRX
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Ingen framväxel
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Motor
MotorTQ-HPR60
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.

60 Nm
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemTQ
Batteri
BatteritypLithium-jon
BatteriplaceringInvändigt
Avtagbart batteriJa
Batterikapacitet (Wh)360
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
Kan laddas på cykelnJa
BatteriladdareTQ 4 A-laddare
Display
DisplayTQ LED-skärm med anslutning via Bluetooth och ANT+
Utrustning
Handtag/StyrlindaBontrager Supertack Perf-linda
SadelVerse Short Comp, stålrails, 145 mm bredd
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom mountainbikeskor med klickfäste

Cykelskor MTB Shimano XC300 Black
1 129 kr
1 199 kr
-6%
Sänkt pris
Shimano XC502 MTB Black
1 399 kr
1 999 kr
-600 KR
Sänkt pris
Shimano XC702 MTB Black
1 999 kr
2 299 kr
-300 KR
Sänkt pris
Shimano Cykelskor MTB Xc100
949 kr
1 299 kr
-27%
Sänkt pris

LIKNANDE PRODUKTER

Black Friday pris
Gravel Elcykel Superior iXR 6.5 Matte Green Grey
42 990 kr
47 190 kr
-4 200 KR
Prisgaranti till 8/12
Sänkt pris
PRISGARANTI
Gravel Bike Trek Checkpoint+ SL 7 AXS TQ 360 Wh Chameleon Green
PRISGARANTI
Gravel Bike Trek Checkpoint+ SL 5 TQ 360 Wh Bronze Age/Dark Web
Black Friday pris
Gravel Elcykel Orbea Denna H40 420Wh Blue Stone
41 990 kr
45 199 kr
-3 209 KR
Prisgaranti till 8/12
Sänkt pris
Black Friday pris
Gravel Elcykel Scott Solace Gravel 10 Pale Green/Beluga Grey
111 245 kr
124 995 kr
-13 750 KR
Prisgaranti till 8/12
Sänkt pris
PRISGARANTI
Gravel Elcykel Orbea Denna H40 420Wh Magnetic Bronze

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY