• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ORBEA Orbea Elcykel Racer Gain M20i White Chic-Metallic Green Artichoke

Orbea Elcykel Racer Gain M20i White Chic-Metallic Green Artichoke
Beskrivning

Högklassig landsvägsracer i kolfiber med smidig och ytterst potent eldrift 

Den imponerande Orbea Gain M20I är en högklassig landsvägscykel med snyggt integrerad eldrift som sätter fullt fokus på höga hastigheter, effektiv framkomlighet och maximal uthållighet. Tack vare en potent elassisterad 2x-drivlina så är det här en extremt kraftfull landsvägsracer som smärtfritt tar dig långa sträckor utan att du behöver köra slut på all din väderfulla energi, och som för evigt kommer förändra din syn på cykling. Det kraftfulla med smidiga drivsystemet från Mahle ger dig massor extra kraft när det behövs som mest, perfekt i hård motvind eller när du vill kunna hålla samma höga tempo som den betydligt yngre stallkamraten, men det är inget du märker av när det inte är i drift.

Nyckeln till framgång!

  • Komfortabel racer med potent och elegant integrerad eldrift som även kan dubblera som din gravelhoj
  • Stomme i kolfiber (OMR) med modern geometri som sätter både bekvämlighet, uthållighet och effektivitet i fokus
  • Kraftfull elmotor från Mahle (X20) som endast väger 3,2 kilo men ger 55Nm i vridmoment
  • Elegant integrerat batteri (350Wh) med massor av miljövänlig kraft som kan kombineras med en Range Booster (180Wh)
  • Extremt slagkraftig 2x-drivlina med 24 trådlöst styrda växlar från Shimano (Ultegra Di2) med bred utväxling
  • Hydruliska skivbromsar som ger kraftfull bromsprestanda oavsett väderförhållanden
  • Hjulset med fälgar i kolfiber som försetts med 30 mm breda kvalitetsgummin från Pirelli (P ZERO) 
  • Cykeln klarar däcksbredder på upp till 35 mm vilket ytterligare ökar dess framkomlighet
  • Superclean vajerdragning, slimmad cockpit och snyggt integrerad belysning både framtill och baktill 

Högklassig ram i kolfiber med modern geometri

Stommen utgörs av en högklassig ram helt i kolfiber (OMR - T800 carbon layup) med en modern geometri som sätter både bekvämlighet, uthållighet och effektivitet i fokus, vilket i praktiken innebär en sportig position som samtidigt ser till att du har bra uppsikt över omgivningen. Den har dessutom en framgaffel i samma högklassiga kolfiber, som absorberar vibrationerna och bemästrar de ojämna partierna, så att din cykling förblir stabil på alla typer av underlag. 

Slagkraftig eldrift med dynamisk kraftöverföring i en minimalistisk design 

Kraften kommer från ett minimalistiskt men potent drivpaket där hjärtat utgörs av en högkvalitativ baknavsmotor som levererar 55Nm i vridmoment, och kombinerat med ett kraftfullt batteri med 353Wh av miljövänlig kraft ger dig en räckvidd på runt 140 km. Du har dessutom möjligheten att köpa till en Range Booster, vilket ser till att du kommer upp i totalt runt 200 km av räckvidd. Den kraftfulla navmotorn svarar snabbt utan att upplevas som det minsta ryckig eller ojämn i gången, och den jobbar tillsammans med en slagkraftig 2x-drivlina med 24 trådlöst styrda växlar som levererar grymt smidig känsla i kraftöverföringen.

Den har en tydligt liten display som visar relevant data i realtid och du styr elmotorn via en lätthanterlig knapp som är lättåtkomligt placerad. Kontrollpanelen har flera olika driftslägen och ger dig en tydlig bild över kraftuttaget, systemet är även kompatibelt med en dedikerad app som sänder information trådlöst. Både batteriet och motorn är elegant integrerat och till skillnad mot de flesta andra elassisterade drivlinor så inkluderar systemet dubbla främre klingor, vilket säkerställer en imponerande bredd i utväxlingen.

Hjulset med massor av fartglädje i kombination med kraftfulla skivbromsar

Dess högkvalitativa hjulset med fälgar i kolfiber kännetecknas av solid fartglädje, vilket verkligen märks när du friktionsfritt flyger fram på milslånga raksträckor. Tack vare att de greppsäkra däcken har en bredd på 30 mm så har du dessutom bekväm åkkomfort och fin framkomlighet även på lite sämre underlag. Och eftersom den trivs i höga hastigheter så är den utrustad med hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0118998-Q354
EAN-kod-
VarumärkeORBEA
VariantWhite Chic-Metallic Green Artichoke
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringLandsvägscykling
ModellserieOrbea Gain
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgWhite Chic-Metallic Green Artichoke Gloss
Ramset
Ramstorlek-
RamOrbea Gain Carbon OMR monocoque structure, Integrated Seat clamp with STVZO light, ICR cable routing, Thru Axle 12x142mm rear, thread M12x2 P1, Flat Mount disc, 700x35 max tyre, BB386 EVO, Mahle X20 AMC plug.
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelGain OMR carbon fork, 700x35 maximun tyre, Flat Mount disc, Thru Axle 12x100mm, thread M12x2 P1
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2024
Hjul
HjulCarbon 42, Tubeless, 21c
BaknavOrbea Thru Axle 12x142mm M12x2 P1 Lite
FramdäckPirelli P ZERO™ Race SmartEVO TLR 700x30c
BakdäckPirelli P ZERO™ Race SmartEVO TLR 700x30c
Däckdimension30-622
Drivlina
VäxelreglageShimano ST-8170
FramväxelShimano Ultegra Di2 R8150
BakväxelShimano Ultegra Di2 R8150
VevpartiShimano Ultegra R8100 34x50t
KedjaShimano M8100
KassettShimano Ultegra R8100 11-30t 12-Speed
Komponenter
FrambromsShimano R8170 Hydraulic Disc
BakbromsShimano R8170 Hydraulic Disc
StyrlagerFSA 1-1/2" Integrated Aluminium Cup
SadelstolpeOC Performance XP10-S Carbon, 27.2mm, Setback 20
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

1x12
VäxelreglageserieShimano Ultegra Di2
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Ultegra Di2
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Ultegra Di2
Motor
MotorMahle X20
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivåLåg
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
55Nm
SensorerHastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemMahle
Batteri
Batterityplithium-ion
BatteriplaceringInvändigt
Avtagbart batteriNej
Batterikapacitet (Wh)353
Spänning36 V
Kan laddas på cykelnJa
Display
DisplayMahle Pulsar ONE
Avtagbar displayNej
DisplayplaceringMitten
LaddportNej
GåassistansJa
Utrustning
BelysningRear position light, on saddle clamp, COB Led, On/Off, 12 Lumen. STVZO
SadelFizik Aliante R5
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY