• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

TREK Elcykel Racer Trek Domane+ SLR 9 TQ 360 Wh Deep Smoke

PRISGARANTI
Elcykel Racer Trek Domane+ SLR 9 TQ 360 Wh Deep Smoke
Beskrivning

Lätt konstruktion möter assistans i hög hastighet

Lämna alla begränsningar bakom dig för Trek Domane+ SLR 9 ger dig alltid medvind. Den här högpresterande elracercykeln ser ut, låter och känns som en traditionell racercykel. Dess diskreta assistans känns helt naturlig och får dig att flyga uppför backarna. Nu kan du hänga med den snabba gruppen och cykla längre än någonsin. En potent elcykel i kolfiber, högklassiga kolfiberhjul, hydrauliska skivbromsar och en design för landsvägscyklister som vill behålla den genuina racerkänslan men ibland få lite extra boost. Motorljudet är knappt hörbart, det är inget som stör din rofyllda cykling och du kan ändå räkna med en extra skjuts i klättringarna och på långa, episka äventyr. För att fullända det hela får du smidig växling med en elektronisk Shimano Dura-Ace Di2 2x12-drivlina och ett par högklassiga hjul i ultralätt kolfiber.

Nyckeln till framgång!

  • Äkta racercykelkänsla plus lite extra kraft i klättringarna eller när du vill cykla några extra kilometer
  • Trek´s lättaste stomme i högklassig kolfiber (800 Series OCLV Carbon) med IsoSpeed baktill
  • Välbalanserad endurancegeometrin som är bekväm på långdistans men snabb som en tävlingscykel
  • TQ:s HPR60-motor är imponerande diskret, kompakt, lätt och tystgående och erbjuder kraftfull assistans upp till 25 km/h
  • Batteri (360Wh) som är elegant integrerat i diagonalröret ger över 90 km i eco-läge och kan tas bort helt om så önskas
  • Du kan addera ett Range Extender-batteri som monteras i flaskstället och ger dig extra kraft för extra långa sträckor
  • Den elegant integrerade displayen och de diskreta kontrollerna gör att den ser ut och känns som en vanlig racercykel
  • Trådlös elektronisk 2x12-drivlina från Shimano (Dura-Ace R9250 Di2) med 24 blixtsnabbt skiftande växlar
  • Hydraulisk skivbromsar från Shimano (Dura-Ace R9270 Di2) som ser till att varken regn eller grus förstöra din runda
  • Högklasigt hjulset med fälgar i kolfiber från Bontrager (Aeolus RSL 37) med genomgående axlar
  • Rullar snabbt med greppsäkra landsvägsdäck från Bontrager (Kwaremont RSL) med 32 mm bredd
  • Vägutslätande IsoSpeed absorberar de tröttande ojämnheter från vägbanan, så att du kan hålla ångan uppe längre
  • Blender-kompatibel RCS Pro-styrstam i Aluminium ser till att du kan fästa dina tillbehör direkt på styrstammen
  • Styre i kolfiber med IsoCore som reducerar vibrationerna från vägbanan
  • Integrerade skärmfästen så att du kan montera skärmar när vädret kräver det

Högklassig ram i kolfiber med moderna vinklar och en vass geometri

Stommen utgörs av en Trek´s vassaste lättviktsram i kolfiber med en endurancegeometri som sätter både bekvämlighet och effektivitet i fokus. Stommen är även utrustad med IsoSpeed, vilket gör cykeln betydligt följsammare på ett sätt som ger mjukare körning och bättre balans, så att du kan cykla snabbare, längre och hårdare. Den har dessutom en framgaffel helt i kolfiber som absorberar vibrationerna och bemästrar de ojämna partierna, så att din cykling förblir både stabil och snabb oavsett underlag.

Supereffektiv elmotor med underbart dynamisk kraftöverföring

Kraften kommer från TQ (HPR60) och består av en supereffektiv elmotor som är speciellt designat för den här typen av cyklar. Den levererar ett väl balanserat förhållande mellan räckvidd, vikt och hastighet samt är både ultrakompakt, tystgående och ger en osannolikt naturlig assistans. Själva hjärtat utgörs av en högkvalitativ och centralt placerad elmotor på 60 Nm samt ett helt integrerat batteri på 360 Wh som är dolt i diagonalröret och det räcker för imponerande 95 km i eco-läge. Vill du ge dig iväg på långa utflykter? Skaffa ett Range Extender-batteri (tillval) på 160 Wh och få en utökad räckvidd till ca 145 km i eco-läge.

Slagkraftig 1x-drivlina med smidig prestanda samt effektiva skivbromsar

Systemet från TQ jobbar tillsammans med en tävlingsklar 2x12-drivlina från Shimano (Dura-Ace R9270 Di2) med 24 driftsäkra växlar som är anpassad landsvägscykling och som levererar näst intill bergsäker funktion, exakta växlingar, ett brett växelomfång samt givetvis fartresurser av rang. Och saktar ner gör du med ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ger dig pålitlig och effektiv bromskraft i alla typer av förhållanden.

Hjulset i kolfiber rullar tryggt på 32 mm breda däck

Hjulsetet består av ett par högklassiga fälgar i kolfiber som är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan köra med lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. Allt rullar tryggt på ett par 32 mm släta däck som rullar riktigt fort på asfalten, men det finns utrymme för däck på upp till 40 mm för att du ska kunna ha roligt på alla typer av vägar, från asfalt till grus.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0159400-I599
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantDeep Smoke
Size-
ModellserieTrek Domane+
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Vikt (enligt tillverkaren)13 kg
PersonaliseringLandsvägscykling
FärgSvart
Tillverkarens färgDeep Smoke
Ramset
Ramstorlek-
Ram800 Series OCLV Carbon, TQ-drivsystem, koniskt styrhuvud, IsoSpeed bak, invändigt kablage, Flat Mount-skivbroms, skärmfästen, 12 x 142 mm genomgående axel
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelDomane+ kolfiber, koniskt styrrör kolfiber, invändig bromsvajerdragning, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2026
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulBontrager Aeolus RSL 37, OCLV Carbon, TLR, 37 mm fälgdjup, 100 x 12 mm genomgående axel // Bontrager Aeolus RSL 37, OCLV Carbon, TLR, 37 mm fälgdjup, 142 x 12 mm genomgående axel
FramdäckBontrager Kwaremont RSL, TLR, vikbar kant, tvåkomponentsgummi, 320 tpi, 700 x 32 mm
BakdäckBontrager Kwaremont RSL, TLR, vikbar kant, tvåkomponentsgummi, 320 tpi, 700 x 32 mm
Däckdimension32-622
Drivlina
VäxelreglageShimano Dura-Ace R9270 Di2, 12 speed
FramväxelShimano Dura-Ace R9250 Di2, lött fäste, Down Swing
BakväxelShimano Dura-Ace R9250 Di2, max. 34T
Vevparti-
KedjaShimano Dura-Ace/XTR M9100, 12-vxl
KassettShimano Dura-Ace R9200, 11-34, 12-delad
Komponenter
FrambromsShimano Dura-Ace R9270 Di2
Bromsskiva framShimano CL900, centerlock, 160 mm
BakbromsShimano Dura-Ace R9270 Di2
Bromsskiva bakShimano CL900, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
VäxelreglageserieShimano Dura-Ace Di2
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Shimano Dura Ace Di2
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Dura-Ace Di2
Motor
MotorTQ-HPR60
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.

60 Nm
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemTQ
Batteri
BatteritypLithium-jon
BatteriplaceringInvändigt
Avtagbart batteriJa
Batterikapacitet (Wh)360
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
Kan laddas på cykelnJa
BatteriladdareTQ 4 A-laddare
Display
DisplayTQ LED-skärm med anslutning via Bluetooth och ANT+
Utrustning
Handtag/StyrlindaTrek EcoTack
SadelVerse Short Pro, kolfiberrails, 145 mm bredd
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2026

Toppsäljare inom cykelpedaler

Se priset
Shimano Pedalklossar Sm-Sh11 ±3° Gul
196 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Se priset
Shimano Pedalklossar Sm-Sh51
129 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Se priset
Shimano Cykelpedaler Pd-R550 Inkl. Pedalklossar
fr. 687 kr
(Rek. pris: 1 099 kr)
Se priset
Shimano Cykelpedaler Pd-M520 Inkl. Pedalklossar

LIKNANDE PRODUKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY