• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

SUPERIOR Superior El MTB Exf 8089 Gloss Sand Grey/Orange/Black

Superior El MTB Exf 8089 Gloss Sand Grey/Orange/Black
Beskrivning

Heldämpad eMTB med en imponerande dynamisk drivlina

Letar du efter en kraftfull eMTB med dynamisk drivlina som levererar rätt hastighet oavsett hur många watt du råkar har kvar i påkarna så är Superior eXF 8089 ett smart val. Det här är en spänstig trailhoj med generösa slaglängder och grymt tryck i pedalerna som problemfritt flyger fram över både stock och sten. Visst, den trivs såklart bäst ute bland spenaten men den fungerar faktiskt överallt, helt perfekt hoj för oss som vill ha en kvick och uthållig nöjesmaskin med imponerande framkomlighet på alla typer av underlag. En klättringsvillig nöjesmaskin med högvis av lattjo-lajban-potential som kommer kunna ta din cykling till helt nya nivåer.

Nyckeln till framgång!

  • Heldämpad ram i aluminium (Alu X6 Ultralite MTB Trail SUE03-EP8) med imponerande länkage
  • Framgaffel från SR Suntour (XCR34 Air) med 140 mm slaglängd och lockout
  • Bakre dämpare från RockShox (Deluxe Select R) med 130 mm slaglängd och lockout
  • Shimano´s kraftfullaste elmotor (STePS EP8) med 85Nm och galet imponerande dynamik
  • Elegant integrerat batteri (504Wh) som ger imponerande räckvidd
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 11-växlar och pålitlig funktion från Shimano (Deore)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna
  • Rullar på robusta 29-tummare med feta kvalitetsdäck från Schwalbe
  • Block Lock headset som effektivt hindrar ramen från skador

Skulpturalt aluminiumchassi med kapacitet för intensiva rundor

Det skulpturala chassit utgörs av en helt nyutvecklad ram i högkvalitativt aluminium (Alu X6 Ultralite) med rena linjer och ett snyggt integrerat batteri som väcker en svårhanterlig känsla av glupskt habegär. En imponerande lätt och vridstyv konstruktion med ett avancerat länkage som levererar följsam dämpning kombineras med en vass trailgeometri som fokuserar på äventyrlig stigcykling. Dess tydligt utmejslade ramform är inte bara elegant utan har en robust konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar ett tryggt fundament, och tack vare dess moderna länkage som medger 130 mm slaglängd har du tillräcklig med flexibilitet för att kunna garantera snabba åkturer även på riktigt stökiga underlag. Den har såklart snyggt integrerad kabeldragning och den är anpassad för stickaxlar (BOOST) d.v.s. en extra bred fram och bakaxel som medger ett större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet, vilket i sin tur ger ett styvare hjul med bättre kontroll. 

Välbalanserad dämparkonfiguration som ger dig rätt kontroll i spåren

Dämpningen hanteras av SR Suntour och RockShox, så du är väl omhändertagen. Framtill sitter en XCR34 Air och baktill en Deluxe Select R, och tack vare generösa slaglängder (140/130 mm) så sväljer cykeln effektivt alla ojämnheter och ser till att du alltid kan köra med full kontroll oavsett terräng. Båda dämparn är dessutom låsbara, vilket ökar användningsområdet och ser till att du kan köra fort på allt från slät asfalt till mer utmanande skogsterräng.

Kraftfull eldrift ett enormt vridmoment och skön dynamisk känsla

Hjärtat utgörs av marknadens kanske bästa drivsystem, Shimano STePS (EP8), som består en riktigt potent elmotor (85 nm) kombinerat med ett kraftfullt och fullt integrerat batteri som kortfattat levererar 504 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en räckvidd på upp till 120 km med massor av extra krut i både ben och lungor. Den imponerande dynamiska elmotorn samarbetar med 11 pålitliga växlar från Shimano (Deore) och allt sker effektivt, tyst och med drivning direkt på vevaxeln (det enda alternativet om du frågar oss). Och tack vare att hela drivpaketet är placerat i ramens nedre del uppnås dessutom en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga även i riktigt tuff terräng. Lägg därtill 4 olika driftslägen (Off, Eco, Trail och Boost) och en tydlig display som ger dig full kontroll och visar i princip allt du behöver veta. 

Snabba 29-tummare med greppvänliga gummin samt skivbromsar 

Hela bygget rullar på ett par snabba 29-tummare som försetts med 2,6" breda gummin från Schwalbe (Smart Sam) som levererar imponerande komfort och bra grepp i kurvorna, vilket är perfekt för dig som prioriterar rätt hastighet, bra fäste och hög framkomlighet. Och eftersom den gillar när det går undan har den effektiva hydrauliska skivbromsar vilket ger kraftfull och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0052130-E163
EAN-kod-
VarumärkeSUPERIOR
VariantGloss Sand Grey/Orange/Black
Tillverkarens artikelnummer-
Knytnummer0052130
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ProduktserieSuperior eXF
ModellserieSuperior eXF serie
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg-
Årsmodell2022
Vikt (enligt tillverkaren)22,2 kg
Hemsida tillverkaresuperiorbikes.eu/
ElcykelJa
ElsystemShimano
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek-
Ram-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel-
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare-
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
Framnav-
Baknav-
Ekrar-
Fälgar-
Framdäck-
Bakdäck-
Däckdimension65-622
Drivlina
Växelreglage-
Bakväxel-
Kassett-
Komponenter
Frambroms-
Bakbroms-
Styrlager-
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Handtag/Styrlinda-
Motor
Motor-
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivåLåg
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85 Nm
SensorerHastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100 km
Batteri
Batteri-
BatteritypLitium-jon
BatteriplaceringInvändigt
Batterikapacitet (Wh)504
Batterikapacitet (Ah)14
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
BatteriladdareDARFON 2A Smart Plus charger
Display
DisplayShimano SC-E5000
AssistansnivåerBoost, Eco, Off, Trail
GåassistansJa
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

ANDRA PRODKTER I SERIEN Superior eXF

-37%
Superior El MTB Exf 8089 Matte Black/Chrome Silver
56 790 kr
35 990 kr
SE PRIS!
  • 15,5
  • 17,5
  • 19
  • 21

LIKNANDE PRODUKTER

BRA PRIS
Trek Heldämpad MTB Rail 7 SLX/XT
71 099 kr
fr. 53 324 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
-27%
Merida Eone-Sixty 8000
85 999 kr
63 128 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
Merida Eone-Forty 500
61 990 kr
  • M
  • L
  • XL
  • XXL
-15%
BH El MTB Atom 29 Black/Red
23 990 kr
20 412 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY