• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

CANNONDALE El-MTB Cannondale Moterra Crb LT 1 Tiger Shark

Se priset
El-MTB Cannondale Moterra Crb LT 1 Tiger Shark
Beskrivning

Atletisk enduro i kolfiber med grym körglädje och makalös framkomlighet

Den atletiska Cannondale Moterra Crb LT 1 är en klättringsvillig enduro som ser till att både uppför och utför alltid förblir den rätta riktning. Grundbulten utgörs av en aggressiv geometri som säkerställer en optimalt centrerad viktfördelning, vilket i praktiken ger dig underbar balans och en imponerande kontroll. En temperamentsfull heldämpad elcykel med extremt generösa slaglängder och en dämparupphängning med imponerande kinematik, som dessutom har försetts med 29" framtill och 27,5" baktill. Resultatet? En kraftfull, livlig och underhållande elassisterad enduro i kolfiber med imponerande stabilitet och övertygande balans i branterna.

Nyckeln till framgång!

  • Heldämpat chassi i kolfiber (Moterra LT Carbon,) med progressiv kinematik och geomteri som skapar låg tyngdpunkt 
  • Proportional Response Design - Bättre grepp, mera kraft uppför och ökad kontroll i utförslöporna
  • Högklassiga dämpare från FOX med hela 170/165mm i slaglängder
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Performance Line CX) med 85Nm och övertygande dynamik
  • Elegant integrerat och kraftfullt batteri (800Wh) vilket ger mer än generös räckvidd 
  • Trådlöst styrd 1x-drivlina med 12 slagkraftiga växlar från SRAM med grym driftsäkerhet
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från TRP som levererar oavsett förhållanden
  • Högklassigt hjulset i mulletkonfiguration som körs med 29-tummare framtill och 27,5-tummare baktill
  • Breda hjulfästen ger dig 29-tummare som är lika styva som ett par 27.5-tummare
  • Dropperstolpe från Cannondale (DownLow Dropper) som ser till att du får maximalt manöverutrymme

Högklassigt kolfiberchassi med progressiv kinematik 

Dess heldämpade ram i kolfiber har en innovativ konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med lodrätt flexibilitet för att tillsammans med dämparna kunna garantera rätt känsla i branterna. Stommen är utrustad med en avancerad upphängning och dess moderna geomteri skapar en föredömligt låg tyngdpunkt vilket i sin tur ger en underbar balans, stabilitet och dessutom kvick manöverförmåga. Den har även Cannondale´s Proportional Response, vilket mycket kort förklarat innebär bättre grepp, mera kraft i uppförsbackarna och ökad kontroll i utförslöporna. 

Ultrapotent eldrift i kombination med en trådlöst styrd 1x-drivlina

Hjärta och lungor utgörs av marknadens kanske bästa drivsystem som består en ultrapotent elmotor i kombination med ett kraftfullt batteri som kortfattat levererar 800Wh av miljövänlig kraft. Den dynamiska motorn samarbetar med 12 trådlöst styrda växlar med ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Hela drivpaket är dessutom centralt placerat vilket skapar en föredömligt låg tyngdpunkt och det ger i sin tur en underbar balans, solid stabilitet och kvick manöverförmåga. Lägg därtill flera driftslägen att välja mellan samt en display som ger dig full kontroll och som visar det du behöver veta. 

Dämparkonfiguration som ger dig full kontroll oavsett terräng och underlag

Dämpningen hanteras av FOX och framtill sitter en Float Performance 38 och baktill en DHX Performance, och tack vare extremt generösa slaglängder (170/165 mm) så sväljer cykeln effektivt alla ojämnheter och ser till att du alltid kan köra med full kontroll oavsett terräng. En vass uppsättning som gör cykeln smidigt anpassningsbar efter de förutsättningar som gäller för stunden. 

Högklassiga hjulset i mulletkonfiguration samt kraftfulla skivbromsar 

Det dynamiska hjulsetet (29"/27,5") rullar på ett par tempostarka däck som är klara för drabbning och briljerar på allt från gropiga grusvägar till lös lervälling. Eftersom hojen trivs i höga farter har den utrustats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är lerigt, dammigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0150325-R135
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeCANNONDALE
VariantTiger Shark
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieCannondale Moterra
AGE_GROUPAdult
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
BarnspecifikNej
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
PersonaliseringMountainbiking
CykeltypMountainbike
FärgGrå
Tillverkarens färgTiger Shark
Ramset
Ramstorlek-
RamMoterra LT Carbon, 27.5" rear wheel, 29" front wheel, 165mm travel, Proportional Response Tuned Suspension, removable downtube battery, alloy skid plate, 55mm chainline, internal cable routing, 148x12mm thru-axle, UDH, 200mm native post mount brake, 1.5
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelFox Float Performance 38, 170mm, Grip Damper 3Pos, 15x110mm Kabolt thru-axle, tapered steerer, 44mm offset
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

170mm
BakdämpareFox DHX Performance, Coil, 2 pos adj, 230x65mm
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

165mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
Hjul
FramdäckSchwalbe TBA
BakdäckSchwalbe TBA
Däckdimension65-622
FälgarDT Swiss H 1900 Spline, 30mm inner width, TC (tubeless ready)
Drivlina
VäxelreglageSRAM TBA T-Type
BakväxelSRAM TBA, T-Type
Vevpartie*thirteen e*spec Helix Core, 55mm chainline, 160mm, 34T
KedjaSRAM TBA T-Type, 12-speed
KassettSRAM TBA T-Type, 12-speed
Komponenter
FrambromsTRP TBA
BakbromsTRP TBA
StyrlagerAcros ICR, 1.5" to 1.8", sealed bearings
StyreCannondale 3 riser, 6061 Alloy, 25mm rise, 8° sweep, 4° rise, 800mm
StyrstamCannondale 1, 6061 Alloy, 35.0, 40mm, 0°
SadelstolpeCannondale DownLow Dropper, internal routing, 34.9, 150mm (S), 170mm (M), 200mm (L), 230mm (XL)
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM TBA
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemBosch
Batteri
Spänning36 V
BatteriladdareBOSCH 4A
Display
DisplayTop Tube System Controller w/ Mini Remote
Utrustning
Handtag/StyrlindaCannondale TaperRidge
SadelFizik Terra Aidon X5, 145mm, Wingflex, S-Alloy Mobius rail
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

Toppsäljare inom cykelpedaler

Shimano Pedalklossar Sm-Sh11 ±3° Gul
214 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Se priset
Shimano Pedalklossar Sm-Sh51
149 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Se priset
Shimano Cykelpedaler Pd-M520 Inkl. Pedalklossar
Shimano Cykelpedaler Pd-R550 Inkl. Pedalklossar
fr. 809 kr
(Rek. pris: 1 099 kr)

Toppsäljare inom MTB-skor

PASSA PÅ
Cykelskor MTB Shimano XC300 Black
1 199 kr
(Rek. pris: 1 599 kr)
PASSA PÅ
Shimano XC702 MTB Black
fr. 2 149 kr
(Rek. pris: 2 699 kr)
PASSA PÅ
Shimano RC502 LVG Black
fr. 1 526 kr
(Rek. pris: 1 999 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

El MTB Haibike Alltrack 5 29" Grey
22 317 kr
(Rek. pris: 37 195 kr)
El MTB Haibike Alltrack 5 27.5" Grey
22 317 kr
(Rek. pris: 37 195 kr)
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 130 Tour SAMPLE Shiny Petrol Blue
41 479 kr
(Rek. pris: 59 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-9%
Elcykel Rock Machine Torrent E50-29 B Touring Pl Cruise Matte Blue/Silver
39 990 kr
36 243 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 150 Expert SAMPLE Matt Khaki Green
43 549 kr
(Rek. pris: 62 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Revox Pro SAMPLE Shiny Space Grey
29 719 kr
(Rek. pris: 42 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 150 Elite SAMPLE Shiny Stellar Blue
49 079 kr
(Rek. pris: 70 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-18%
Elcykel hybrid Made Larix Elite Lady Champagne Matt
39 990 kr
32 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY