FLASH DEAL! 40% på utvalda cyklar »
kvar
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

SCOTT Scott El MTB Aspect eRIDE 910 Midnight Grey

Scott El MTB Aspect eRIDE 910 Midnight Grey
Beskrivning

Spänstig hardtail med kraftfull eldrift och komfortabel bekvämlighet

Oavsett hur mycket kraft du råkar har kvar i benen så kommer den mångsidiga Scott Aspect eRIDE 910 aldrig att vika ner sig. Det här är en underhållande hardtail med imponerande brett register som tack vare sin effektiva eldrift tar dig dit du vill, helt i din egen takt och dessutom med massor av stil! Den fungerar perfekt för talangfulla cyklister som söker både spänstig kvickhet och komfortabel bekvämlighet, en eMTB för dig som älskar nya äventyr eller pendlar på underlag där asfalt kanske inte utgör merparten.

Nyckeln till framgång!

  • Kvalitativ aluminiumram (6061 Alloy) med en sportig men samtidigt bekväm geometri
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (XCM34 RL Coil) med 120mm slaglängd och remote lockout 
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Performance CX) med 75Nm i vridmoment och assistansnivå upp till 340 %
  • Batteri på 600Wh med central placering i diagonalröret (PowerTube) som ger lång räckvidd
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 pålitliga växlar från SRAM (NX/SX Eagle) med brett register
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT420) som levererar i alla väder
  • Greppsäkra 29-tummare från Kenda (Booster) med 2,6 bredd och grym framkomlighet
  • Förberedd med kablar för belysning från batteriet 

Vridstyvt chassit i aluminium med en sportigt bekväm geometri

Modellen lutar sig självsäkert mot en aluminiumram med intern kabeldragning och sportig geometri som är speciellt anpassad för att att vara effektiv, lätthanterlig och samtidigt ge dig bra uppsikt på vad som händer i omgivningen. Hela det vridstyva chassit en genomtänkt design där både integrerad smidighet, bekväm komfort och praktisk användarvänlighet ligger i fokus. 

Högkvalitativ eldrift med dynamisk körkänsla och imponerande räckvidd

Hjärta och lungor utgörs av en högkvalitativ elmotor från tyska Bosch (Performance CX) med massor av kraft (vridmoment på 75Nm) och upp till 340% assistansnivå, kombinerat med ett batteri som är elegant integrerat i de nedre diagonalröret. Vi pratar 600Wh av miljövänlig kraft som ger dig en imponerande räckvidd med massor av extra krut i benen.

Den dynamiska elmotorn samarbetar dessutom med en slagkraftig 1x-drivlina med 12 välsmorda växlar och allt sker med nästan sömlös harmoni, och dessutom precis så där underbart tyst som man önskar. Lägg därtill en tydlig display och en lätthanterlig kontrollenhet som med sina olika driftslägen ger dig full kontroll och som i realtid visar allt du behöver veta och lite till - kan det bli bättre?

Dämpad framgaffel som dramatiskt ökar hojens användningsområde

Modellen är utrustad med en dämpad framgaffel från med 120 mm slaglängd och remote lockout (du styr enkelt låsningen av dämparen via ett reglage på styret), vilket ökar dramatiskt användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna åka lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. 

Robusta 29-tummare med grym framkomlighet samt kraftfulla skivbromsar

De stabila 29-tummarna har en bredd på hela 2.6" med generös luftvolym och kännetecknas av bra grepp, bekväm åkkomfort och imponerande framkomlighet. Och eftersom den gillar när det går undan så har cykeln begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har brutal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0148577-Z470
EAN-kod-
VarumärkeSCOTT
VariantMidnight Grey
Leverantörens Artikelnummer423282
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ProduktserieScott Aspect eRIDE
ModellserieScott Aspect
Scott Aspect eRIDE
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)25,8
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Tillverkarens färgMidnight Grey
Ramset
Ramstorlek-
RamAlloy XS-XL=29" / 6061 Alloy custom butted tubing, Side extraction battery, UDH Interface / 12x148mm with 52mm Chainline
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelSR Suntour XCM34 RL Coil / Tapered 120mm Travel / 15x110 bolt Axle / Remote Lock Out
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderStålfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
Hjul
FramnavFormula CL-811 / 15x110mm
BaknavFormula CL-148S / 148x12mm
FramdäckKenda Booster 29x2.6" / 30TPI
BakdäckKenda Booster 29x2.6" / 30TPI
Däckdimension65-622
FälgarCross X19 / 32H / 30mm / Pin Joint, Tubeless ready
Drivlina
VäxelreglageSRAM SX Eagle Single Click Trigger
BakväxelSRAM NX Eagle / 12 Speed
VevpartiFSA CK-220, 165mm
KedjaSRAM SX Eagle
KassettSRAM PG1210 / 11-50
Komponenter
FrambromsShimano BR-MT420 Disc Brakes
Bromsskiva framShimano SM-RT30 CL 180mm
BakbromsShimano BR-MT420 Disc Brakes
Bromsskiva bakShimano SM-RT30 CL 180mm
StyrlagerAcros / 1.5"- 1.5", semi integ. OD 50/61mm / ID 44/55mm
StyreSyncros 3.0 720mm / 31.8mm / 9° / 12mm rise
StyrstamSyncros AM2.0 / 6061 Alloy, 31.8mm / 0°
SadelstolpeSyncros M3.0 / 31.6mm, 350mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

1x12
VäxelreglageserieSRAM SX Eagle
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM NX Eagle
Motor
MotorBosch Performance CX
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250
Motorns ljudnivåLåg
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85
SensorerKadens,Hastighet,Vridmoment
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25
ElsystemBosch
Batteri
Batterityplithium-ion
BatteriplaceringDiagonalrör
Avtagbart batteriJa
Batterikapacitet (Wh)600
Spänning36V
Batteriladdare2A Charger
Kan laddas på cykelnJa
Display
DisplayBosch System Controller, Intuvia 100, Mini Remote
Laddportnej
GåassistansJa
Utrustning
BelysningBosch Light Cable pre-installed
Handtag/StyrlindaSyncros Comfort lock-on grips
SadelSyncros Tofino E 2.0
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY