• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek El Mtb Powerfly Sport 5 Equipped Gen 4 White Prismatic/Plasma Grey Pearl

Se priset
Trek El Mtb Powerfly Sport 5 Equipped Gen 4 White Prismatic/Plasma Grey Pearl
Beskrivning

eMTB med tillbehören som behövs för både pendlingsturer och upptäcktsfärder

Har du slutligen insett att en elassisterad mountainbike med modern och användarvänlig teknik erbjuder rätt nycklar? Med högklassiga Trek Powerfly Sport 5 Equipped Gen 4 flyttar du gränserna mot platser som du aldrig trodde att du skulle kunna nå på en mountainbike. Du får en kompetent eMTB med alla tillbehör som behövs för påfrestande pendlingsturer eller upptäcktsfärder på stigarna. Den är konstruerad med hållbara komponenter och en kraftfull motor från Bosch samt ett användarvänligt system med avtagbart integrerat batteri. Addera dessutom praktiska tillbehör som stänkskydd, pakethållare och både fram- och baklampa som drivs av cykelns elsystem, den här cykeln känns verkligen redo för allt.

Nyckeln till framgång!

  • Robust aluminiumram (Alpha Platinum) med invändig kabeldragning som ger skydd och ett eleganta utseende
  • Låsbar framgaffel från SR Suntour (Zeron 35) med spiralfjädring och 100 mm i slaglängd
  • Drivsystem från Bosch (Performance Line CX) som passar lika bra för pendlingen till jobbet som för häftiga turer i terrängen
  • Batteriet på 625 Wh ger dig mer kräm per laddning, vilket är lika med fler rundor och mer kul
  • Treks RIB-system - Attraktiv integrerad design där batteriet skyddas av ramen samtidigt som det är enkelt att ta loss 
  • Intuvia 100-displayen visar cykeldata, ansluter dig till dina Bluetooth-enheter och har ett inbyggt stöldskydd
  • Boschs LED-fjärrkontroll gör det enkelt att byta assistansläge, aktivera Walk Assist när du vill leda cykeln eller tända lampor
  • Den nya eBike Flow-appen gör din cykling till en personligt skräddarsydd upplevelse via lätthanterlig anpassning
  • Intelligent eMTB-funktion som automatiskt ger rätt assistans i förhållande till den aktuella terrängen
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (Deore/XT) med imponerande bred utväxling 
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT420) ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll i alla väder
  • Hjulset med tåliga aluminiumfälgar och greppvilliga gummin från Bontrager (LT4 Expert) med generös bredd
  • Hjulstorlek som är anpassad efter för ramens storlek (29-hjul på större ramar och 27,5-hjul på mindre)
  • Den levereras med massor av praktisk utrustning för daglig cykling, t.ex. stöd, skärmar, lampor och MIK-pakethållare

Högteknologisk aluminiumram som gör dig till en bättre cyklist

Stommen utgörs av en lättviktsram i Alpha Platinum Aluminum som är kontinuerligt kallextruderat och reducerat på flera punkter i kombination med en modern geometri. Denna vridstyva stomme är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan Boost 148-navbredden baktill ger dig kortare kedjestag och spänstig manöverförmåga. Den moderna geometrin skapar en underbart väl balanserad körkänsla och dessutom riktigt kvick manöverförmåga. En annan smarta detalj är den invändig vajerdragning samt praktiska monteringsfästen.

Atletisk kvalitetsmotor med dynamisk körkänsla i varje tramptag

Kraften kommer från en dynamisk kvalitetsmotor med central placering som presterar ett vridmoment på hela 85 Nm och ett intelligent läge som automatiskt justerar assistansnivån utifrån terrängen. Den atletiska elmotorn drivs av ett kraftfullt batteripaket på 625 Wh som har en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig kraft, vilket ger dig imponerande mängder av extra krut.

Elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Motorn tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå du vill ha för stunden. 

Intuvia 100-displayen visar cykeldata, ansluter dig till dina Bluetooth-enheter och har ett inbyggt stöldskydd. Boschs smarta system med LED-fjärrkontroll gör det enkelt att byta assistansläge, aktivera Walk Assist när du vill leda cykeln eller tända lampor (tillval). De tydliga LED-lamporna kan ses i alla ljusförhållanden och det behövs bara ett ögonkast för att kolla batteriladdning och assistansläge.

Slagkraftigt 1x-drivlina samt skivbromsar anpassade för höga hastigheter

Den slagkraftiga växelsystemet består av ett robust vevparti med singelklinga samt en 12-delad kassett, vilket ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Växlarna funktion är i princip helt krångelfria och eftersom de bara inkluderar ett reglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av effektiva hydrauliska skivbromsar vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Långslagig fjädring som levererar ökad kontroll och högre komfort

Framtill sitter en dämpad gaffel med ställbar luftfjädring och 100 mm slaglängd. Den är utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra gaffeln och därmed åstadkomma högre pedaleffektivitet, vilket är perfekt på släta avsnitt där effektiviteten kanske är viktigare än stötdämpningen.

Robust hjulset med aluminiumfälgar och optimal storleksanpassning

Hjulstorlek är anpassad efter ramens storlek vilket ger dig den perfekta kombinationen av hög hastighet, kvick manöverförmåga och maximal kontroll. Det slitstarka hjulsetet från Bontrager består av robusta aluminiumfälgar och mångsidiga kvalitetsgummin som briljerar på allt från hårdpackade grusvägar till betydligt lösare underlag. Med cykeln följer ett cykelstöd, fram- och baklampor samt skärmar och en specialtillverkad MIK-pakethållare för prydlig integrering.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0133188-V340
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantWhite Prismatic/Plasma Grey Pearl
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieTrek Powerfly
KönUnisex
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgWhite Prismatic/Plasma Grey Pearl
Ramset
Ramstorlek-
Ram-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelTrek
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Årsmodell2024
Hjul
FramnavShimano TC500 aluminium, centerlock, 110 x 15 mm genomgående axel
BaknavShimano TC500 aluminium, centerlock, 148 x 12 mm genomgående axel
Framdäck-
Bakdäck-
FälgarBontrager Kovee, dubbel botten, TLR Tubeless Ready, 28-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil
Drivlina
VevpartiE*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
KedjaShimano Deore M6100, 12-vxl
KassettShimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
FrambromsShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
BakbromsShimano hydraulisk skivbroms med 4 kolvar, MT4100-handtag, MT420-bromsok
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydralisk skivbroms
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Center
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivåLåg
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85Nm
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemBosch
Batteri
Batterityplithium-ion
Spänning36V
Display
DisplayBosch Intuvia 100
Utrustning
Skärmar-
StödPletscher Comp Flex 18
PakethållareMIK-kompatibel bakre pakethållare i aluminium
Handtag/StyrlindaBontrager XR Endurance Comp, Lock-on
PedalerVP-536, nylonstomme
SadelBontrager Commuter Comp
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY