• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek El Mtb Rail 9.8 Gx Axs T-typ Gen 4 Mercury

Se priset
Trek El Mtb Rail 9.8 Gx Axs T-typ Gen 4 Mercury
Beskrivning

Tvättäkta fartdåre med riktigt potent eldrift som öppnar helt nya dörrar

Det underhållande kraftpaketetTrek Rail 9.8 GX AXS T-typ Gen 4med elassistans ger dig allt som du redan älskar med mountainbiking, bara väldigt mycket mer av det goda. En elcykel med uppgraderingar över hela linjen för blivande stigfantaster med gott om slaglängd och modern teknik som hjälper till i de tuffaste partierna. Den känns och uppför sig precis som Trek´s häftigaste stigcykel och den har samma terrängfokuserade teknologier. Den här fjärde generationen är utrustad med en drivenhet i Boschs smarta system med ett kraftfullt batteri på 750 Wh som gör att klättringarna går snabbt och varven känns oräkneliga. Med all den terränganpassade extrakraften kan du klara av en hel veckas cykling på en enda dag. Om du vill ha en vass eMTB i kolfiber med trådlös elektronisk växling som är konstruerad för att ge järnet och uppgradera med tiden behöver du inte leta längre.

Nyckeln till framgång!

  • Lika levnadsglad som varianten utan elassistans, med den skillnaden att du får hjälpkraft upp till toppen 
  • Uppgraderad ram (OCLV Mountain Carbon) med längre reach samt både styrhuvud och sadelrör som ger maximal styrka
  • Ramen är extra bastant som rymmer en kraftigare droppersadelstolpe och har ett överdimensionerat styrhuvud 
  • Högklassigt dämparpaket från kvalitetssäkra RockShox med hela 160/150mm i slaglängder
  • Potent Bosch (Performance Line CX) elmotor som passar lika bra för intensiv pendlingen som intensiva turer i terrängen
  • Det kraftfulla batteriet (750Wh) innebär betydligt mer äventyr mellan laddningarna
  • De intelligenta lägena eMTB och Tour+ justerar automatiskt assistansen baserat på din egen trampkraft 
  • Ny ficka i överröret för att lätt kunna uppgradera till Boschs senaste systemcontroller och minifjärrkontroll 
  • Bluetooth-ansluten kontroll, och appen eBike Flow ger dig ännu större kontroll och anpassningsmöjligheter inom fingeravstånd
  • Treks RIB-system har en integrerad design där batteriet skyddas av ramen och det är enkelt att ta loss utan verktyg
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 trådlöst styrda växlar från SRAM (GX Eagle AXS T-Type) som ger exakta växlingar 
  • Hydrauliska skivbromsar som ger dig kraftfull bromskraft och trygg kontroll oavsett förhållanden
  • Knock Block - Styrlager som effektivt hindrar styret ifrån att snurra runt om du skulle råka krascha
  • Med en sänkbar sadelstolpe kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du forsar nedför

Högklassig stomme i kolfiber med imponerande pivotlänkage i magnesium

Stommen utgörs av en ram i högklassig kolfiber med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabeldragning skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Med smarta Mino Link kan du enkelt reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel och vevlagrets höjd, och du reglerar det enkelt via en mutter. 

Dräpande dämparkonfiguration som ger dig ökad kontroll ute i spåren 

Framtill sitter en luftgaffel med en slaglängd på 160 mm och baktill hittar du en dämpare med en slaglängd på 150 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och du kan även spärra dämparna. Detger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller när du vill klättra effektivt. Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. 

Atletisk kvalitetsmotor som levererar galet bra stuns och dynamisk körkänsla

Kraften kommer från en atletisk kvalitetsmotor med ett vridmoment på hela 85Nm som drivs av ett kraftfullt batteripaket på hela 750 Wh som har en väl skyddad placering i diagonalröret och det levererar högvis av miljövänlig kraft. Motorn är lättare, mindre och tystare än föregående versioner, vilket i praktiken innebär naturligare integration och smidigare manövrering. 

Elsystemet levererar galet bra stuns, men minst lika imponerande är elmotorns beundransvärt följsamma känsla som skapar en dynamisk känsla i varje tramptag. Du kan även använd det intelligenta eMTB-läget för att automatiskt anpassa assistansens effektivitet efter terrängen... slå på läget och trampa, svårare ska det inte behöva vara. Motorn samarbetar med 12 extremt slagkraftiga och näst intill problemfria växlar och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. 

Vill du också ha en el-MTB som är mer uppkopplad än någonsin?

Med Boschs smarta system får du en eMTB som är mer uppkopplad än någonsin. Du kan ansluta LED-fjärrkontrollen till Boschs app eBike Flow så att du kan hämta cykelstatistik, ändra inställningar och uppdatera systemet. Tack vare Bluetooth-anslutningen är det också enkelt att lägga till en display om du vill göra det ännu enklare att kontrollera dina cykeldata.

Stabilt hjulset som alltid är klart för drabbning och kraftfulla skivbromsar

Allt rullar på ett par robusta 29-tummmare som består av fälgar i aluminium och ett par slanglösa gummin med generös bredd som är klara för drabbning och som trivs på de flesta typer av underlag. Dessa greppsäkra däck levererar den perfekta kombinationen av framkomlighet, hastighet och stabilitet. När det slutligen blir dags att slå av på farten så handläggs inbromsningen av ett par effektiva hydrauliska skivbromsar vilket ser till att du alltid har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0133187-F975
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantMercury
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieTrek Rail
Specifikation
KönUnisex
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
PersonaliseringMountainbiking
FärgGrå
Tillverkarens färgMercury
Ramset
Ramstorlek-
RamRam i OCLV Mountain Carbon, 1,8" nedre styrhuvud, Boschs systemcontroller kan användas, RIB-batteri (avtagbart inbyggt batteri), Knock Block 2.0, invändigt kablage, 34,9 mm sadelrör, pivotlänkage i magnesium, motorskyddet Motor Armor, Mino Link, ABP,
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelTrek
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2024
MTB-AnvändningsområdeEnduro, Trail
CykeltypMountainbike
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramdäckBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50" // Bontrager SE6 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
BakdäckBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50" // Bontrager SE6 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Drivlina
VevpartiSRAM GX, 160 mm längd
KedjaSRAM GX Eagle, T-Type, 12-växlat
KassettSRAM Eagle XS-1275, T-Type, 10-52, 12-delad
Komponenter
FrambromsSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
BakbromsSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
StyreBontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 780 mm bredd
StyrstamBontrager Line Pro, 35 mm, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 45 mm längd
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydralisk skivbroms
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
85Nm
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemBosch
Batteri
BatteritypLitium-jon
Spänning36 V
Display
DisplayBosch-systemets controller BRC3100
Utrustning
Handtag/StyrlindaBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
PedalerVP-536, nylonstomme
SadelBontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2024

Toppsäljare inom cykelpedaler

Shimano Pedalklossar Sm-Sh11 ±3° Gul
212 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Se priset
Shimano Pedalklossar Sm-Sh51
149 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Se priset
Shimano Cykelpedaler Pd-M520 Inkl. Pedalklossar
Shimano Cykelpedaler Pd-R550 Inkl. Pedalklossar
fr. 809 kr
(Rek. pris: 1 099 kr)

Toppsäljare inom MTB-skor

PASSA PÅ
Cykelskor MTB Shimano XC300 Black
1 199 kr
(Rek. pris: 1 599 kr)
PASSA PÅ
Shimano XC702 MTB Black
fr. 2 149 kr
(Rek. pris: 2 699 kr)
PASSA PÅ
Shimano XC502 MTB Black
fr. 1 615 kr
(Rek. pris: 1 999 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

El MTB Haibike Alltrack 5 27.5" Grey
22 317 kr
(Rek. pris: 37 195 kr)
El MTB Haibike Alltrack 5 29" Grey
22 317 kr
(Rek. pris: 37 195 kr)
SAMPLE SALE
El MTB Scott Strike eRIDE 920 EVO SAMPLE Raw Alloy
46 659 kr
(Rek. pris: 62 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 130 Tour SAMPLE Shiny Petrol Blue
41 479 kr
(Rek. pris: 59 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 150 Expert SAMPLE Matt Khaki Green
43 549 kr
(Rek. pris: 62 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 150 Elite SAMPLE Shiny Stellar Blue
49 079 kr
(Rek. pris: 70 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Scott Contessa Active eRIDE 920 SAMPLE Eclipse Blue
36 289 kr
(Rek. pris: 48 995 kr)
Sample-cyklar från Scott

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY