15% RABATT PÅ UTVALDA CYKLAR
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek El Mtb Fuel Exe 9.8 Gx Axs T-typ Lava

Bra pris
Trek El Mtb Fuel Exe 9.8 Gx Axs T-typ Lava
Beskrivning

Karaktärsfull eMTB som ser till att du inte behöver förlorar naturupplevelsen

Vill du ha en pigg cykel som upplevs precis som en vanlig MTB i snabb, teknisk terräng, men som kan ge dig lite extra skjuts i pedalerna när stigen vänder uppåt? Vill du ha spetsteknologi i alltifrån motor till drivlina och en dämpning som låter dig hålla full fart på stigen? Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS T-typ är en avancerad stigcykel med precis rätt kraft för att bränna iväg uppför innan du vänder om och rusar ned på den tekniska stigen. Den här karaktärsfulla hojen ser till att du inte förlorar naturupplevelsen som följer med stigcykling, främst tack vare en avancerad och strömlinjeformad motor i ett litet men kraftfullt paket som tyst och diskret ger dig rätt assistans. Den har en vass kolfiberram som är lätt, styv och kvick samt ger en aktiv och lekfull känsla. Den är utrustad med futuristisk teknik som t.ex. en rymdgodkänd TQ-transmission och trådlösa växelkomponenter som håller cockpiten minimalistiskt ren. Och så toppar vi med ett mästerligt hjulset och ett högklassigt dämparpaket från RockShox som hjälper dig att hålla farten i terrängen även när den är svårforcerad. Grädde på moset? Ett inbyggt batteri på 360 Wh, TQ:s harmoniska stiftringtransmission med smart laddningsport, integrerad LED-display och en diskret fjärrkontroll. 

Nyckeln till framgång!

  • Högklassig stigcykel i utförslöporna med tillägget av en adaptiv och supersmidig assistans i klättringarna
  • Karaktärsfull, smidig och lekfull eMTB med geometri som är flack och oerhört kapabel 
  • Du får den bästa kolfibern, de bästa komponenterna och en motor som lågmält arbetar sig fram längs stigen
  • Avancerad stomme i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med ett pivotlänkage i Aluminium
  • Oanat bekväm även när stigen blir tuffare, tack vare långslagiga dämpare från RockShox som ger dig övertygande kontroll
  • Den kraftfulla TQ-motorn är tyst man kan begära, den förstärker dina egna krafter utan att påverka den naturliga åkkänslan
  • Batteri på 360Wh som är helt dolt och praktiskt placerat och väl skyddat i diagonalröret 
  • Du kan lägga till ett Range Extender-batteri om du vill ha lite extra kräm för långa dagar på cykeln
  • Med den smarta laddningsporten, den integrerade displayen och de diskreta reglagen ser den ut som en vanlig MTB
  • Trådlös växel från SRAM (GX Eagle AXS T-typ) som är exakt, tillräckligt tuff, och fungerar klanderfritt under belastning
  • Högklassigt hjulset med fälgar i kolfiber med bereda hjulfästen, greppsäkra gummin och rapid drive 108-baknav
  • Hydrauliska skivbromsar från SRAM (CODE Bronze) ser till att du har pålitlig bromsverkan
  • Överdimensionerad sänkbar sadelstolpe som ger bättre stöd och styrka för längre sänkbara sadelstolpar

Vad säger då världens cykelpress om Fuel EXe serien?

  • Pinbike - "Ingenting kommer i närheten av Fuel EXe när det gäller mountainbike-upplevelsen som helhet"
  • Singletrack world - "Det här kommer att vara den mest betydelsefulla cykeln som lanseras detta årtionde"
  • Bicycling - ”En av de bästa mountainbikes - med eller utan motor - som jag har testat på sistone"
  • Vital MTB - ”Vi måste säga som det är: Trek Fuel Exe har just lyft hela el-MTB-världen. 4,5 av 5 stjärnor!"
  • Mountainbike Action”...ett enhälligt Wow... ett av de få tillfällen då en cykel överträffar förväntningarna"
PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0133184-C362
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantLava
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieTrek Fuel EXe
Specifikation
KönUnisex
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
PersonaliseringMountainbiking
FärgRöd
Tillverkarens färgLava
Ramset
Ramstorlek-
RamOCLV Mountain Carbon, avtagbart batteri, invändigt kablage, pivotlänkage i aluminium, 34,9 mm sadelrör, övre fäste för kedjestyrning, 55 mm kedjelinje, Mino Link, ABP, Boost148, UDH, 140 mm slaglängd
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelTrek
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2024
MTB-AnvändningsområdeTrail
CykeltypMountainbike
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramdäckBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
BakdäckBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50"
Drivlina
VevpartiSRAM GX, 165 mm längd
KedjaSRAM GX Eagle, T-Type, 12-växlat
KassettSRAM Eagle XS-1275, T-Type, 10-52, 12-delad
Komponenter
FrambromsSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
BakbromsSRAM CODE Bronze hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Styre-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydralisk skivbroms
Motor
MotorTQ-HPR50
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
50Nm
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemTQ-HPR50
Batteri
BatteritypLitium-jon
Spänning36 V
Utrustning
Handtag/StyrlindaBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
SadelBontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom cykelpedaler

Shimano Pedalklossar Sm-Sh11 ±3° Gul
212 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Se priset
Shimano Pedalklossar Sm-Sh51
149 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Se priset
Shimano Cykelpedaler Pd-M520 Inkl. Pedalklossar
Shimano Cykelpedaler Pd-R550 Inkl. Pedalklossar
fr. 809 kr
(Rek. pris: 1 099 kr)

Toppsäljare inom MTB-skor

PASSA PÅ
Cykelskor MTB Shimano XC300 Black
1 199 kr
(Rek. pris: 1 599 kr)
PASSA PÅ
Shimano XC702 MTB Black
fr. 2 149 kr
(Rek. pris: 2 699 kr)
PASSA PÅ
Shimano XC502 MTB Black
fr. 1 615 kr
(Rek. pris: 1 999 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

El MTB Haibike Alltrack 5 27.5" Grey
22 317 kr
(Rek. pris: 37 195 kr)
El MTB Haibike Alltrack 5 29" Grey
22 317 kr
(Rek. pris: 37 195 kr)
SAMPLE SALE
El MTB Scott Strike eRIDE 920 EVO SAMPLE Raw Alloy
46 659 kr
(Rek. pris: 62 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 130 Tour SAMPLE Shiny Petrol Blue
41 479 kr
(Rek. pris: 59 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Scott Aspect eRIDE 940 SAMPLE Rhino Grey
30 369 kr
(Rek. pris: 40 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 150 Expert SAMPLE Matt Khaki Green
43 549 kr
(Rek. pris: 62 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
El MTB Bergamont E-Trailster 150 Elite SAMPLE Shiny Stellar Blue
49 079 kr
(Rek. pris: 70 995 kr)
Sample-cyklar från Scott

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY