• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

KROSS Barncykel Kross Lea Jr 1.0 Maroon/Pink 24

Barncykel Kross Lea Jr 1.0 Maroon/Pink 24
Beskrivning

Prisvärd juniorcykel med beprövade komponenter och tuff design 

Mångsidiga, lätta och prisvärda Kross Lea JR 1.0 24 är en mountainbike med massor av äventyrlig körglädje som är skapad för lättare turer i skogen, på grusvägarna och på cykelbanorna. Visst, den har enklare utrustning än sina större syskon i serien men den har funktionella komponenter och den passar mindre som ofta kör kortare sträckor och kanske inte planerar att köra så hårt i skogen. Men det kanske viktigast av allt, den är riktigt snygg och inbjuder till att ha skoj och den gör det utan att tumma det minsta på säkerheten!

Nyckeln till framgång!

  • Underhållande och smidig juniorcykel som trivs på alla typer av underlag och i alla typer av terräng 
  • Högklassig aluminiumram som tål äventyrlig cykling utan att addera en massa onödig vikt 
  • Pålitlig 8-växlad drivlina från Shimano (Altus/Tourney) med bred utväxling
  • Lätthanterliga v-bromsar som levererar pålitlig prestanda i de flesta väder
  • Breda däck (24x2.35") med pålitlig framkomlighet och bra grepp i kurvorna
  • Kan utrustas med både skärmar, pakethållare, stöd lås och annat som gör livet i sadeln lite lättare 

Robust aluminiumram och 8-växlad drivlina med lätthanterligt reglage

Stommen utgörs av en robust ram i aluminium med en föredömligt bekväm körställning och bra uppsikt på det som händer i omgivningarna. Den här tåliga hojen är gjorda för att används flitigt, ofta och på en mängd olika sätt - Att cykla till och från skolan, till träningen, till kompisarna, på skogsstigar, till stallet eller bara ner till glasskiosken är precis vad den är gjord för. Under motorhuven sitter en funktionell 8-växlad drivlina med ett lättmanövrerat reglage som tack vare sitt breda register ser till att dess ägare enkelt tar dig uppför tuffa uppförsbackar utan några större problem.

Stabila 24-tummare och pålitliga v-bromsar som matchar fartresurserna

Stabila 24"-hjul med hela 2,35" i bredd som ser till att du tar dig fram med hög bekvämlighet och bra grepp, vilket självklart bidrar till en roligare upplevelse i sadeln även när underlaget blir lite sämre. Eftersom cykeln gillar äventyr och fart så är det utrustad med lätthanterliga bromsar som matchar fartresurserna, de traditionella v-bromsarna är både lätt att underhålla och ser till att du slipper släpa på onödigt vikt. 

En låg totalvikt underlättar när tröttheten slutligen kommer smygande

När tröttheten slutligen smyger sig på och rundan börjar kännas i längsta laget så kommer cykelns låga vikt att vara en helt avgörande faktor, vilket tillsammans med de beprövade komponenterna ser till att cykeln lever upp till förväntningarna. Helheten handlar om en kombination av en lätt stomme, pålitliga komponenter och en design där barnets förutsättningar är i fokus. Vilket i praktiken skulle kunna översättas till ökad kontroll, bättre balans och högre säkerhet. Kross cyklar är konstruerade för att tåla både slit och släng, ett faktum som ser till att cykeln kan gå i arv till nästa generation eller uppnå rätt prislapp på andrahandsmarknaden.

En investering som kommer ge full avkastning i form av ren körglädje

Populära Kross Lea Junior 1.0 24 viker varken ner sig för enklare skogsturer eller för lite dåligt väder. Den har dessutom redan från start smarta fästen för både skärmar och pakethållare vilket ju kan vara ganska praktiska kompisar i vårt skandinaviska klimat, med både ur och skur. Japp det här är verkligen en klockren investering som kommer ge full avkastning i form av ren körglädje, och när du tittar lite närmare på specifikationen så inser du ganska snabbt att det här är ett regelrätt klipp.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0147738Z33924
EAN-kod5902262083058
VarumärkeKROSS
VariantMaroon/Pink
Leverantörens ArtikelnummerKRLEJ124X12W007422
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieKross Lea
KönBarn/Junior
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)12.6 kg
Hemsida tillverkarekross-europe.eu/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
130-150cm
Passar Längd (cm)130-135, 135-140, 140-145, 145-150
Tillverkarens färgMaroon/Pink
Ramset
Ramstorlek24
RamAluminium Performance
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialAluminium
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

24"
Årsmodell2025
Hjul
FramnavAluminium
BaknavAluminium
FramdäckWANDA P1226 24x2.35
BakdäckWANDA P1226 24x2.35
Däckdimension60-507
FälgarAluminium
Drivlina
VäxelreglageShimano ALTUS M315
BakväxelShimano TOURNEY TX800
VevlagerFP-B902
VevpartiWHEEL TOP
KedjaYBN S8
KassettShimano HG41
Komponenter
FrambromsV-brake
BakbromsV-brake
Styrlager1-1/8"
StyreALUMINIUM 580/31.8
StyrstamALUMINIUM 70mm/31.8/17°
SadelstolpeSTEEL 27.2X300mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Fälgbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

8-växlad (1 x 8)
VäxelreglageserieShimano Altus
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen framväxel
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Tourney TX
Utrustning
Handtag/StyrlindaKROSS
PedalerPlastic
SadelSELLE ROYAL EXPLORA JR
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY