• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

EARLY RIDER Barncykel Early Rider Hellion 24 Electric Purple

Barncykel Early Rider Hellion 24 Electric Purple
Beskrivning

Körglad MTB för orädda cyklister som är perfekt för stökiga underlag

Högklassiga Early Rider Hellion 24 har en trippelreducerad aluminiumram med sluttande former, dämapad framgaffel och kraftfulla skivbromsar, den perfekta kombinationen av hög slitstyrka och låg vikt, helt perfekt för orädda 8-11-åringar som älskar stökiga äventyr. Gängade genomgående axlar ökar styvheten på hjulen, medan dess intern kabeldragning säkerställer mångsidighet och smidighet. Hjulset med tätade nav ser till att cykeln klarar riktigt tuffa spår, och hydrauliska bromsar säkerställer säkera och pålitlig stopp. En extremt körglad MTB som skapar ökat självförtroende och aldrig backar för en utmaning, den perfekta modellen för föräldrar som vill ge sina barn alla förutsättningar för att kontinuerligt utvecklas, och dessutom ha maximalt med skoj under tiden.

Nyckeln till framgång! 

  • Ultralätt stomme i trippelreducerad aluminium med former som ger solid stabilitet och effektiv kraftöverföring
  • Modernt flack geometri optimerad för snabbhet, teknisk skarpsinne och självförtroende på de stökiga partierna
  • Dämpad framgaffel från RST (F1rst-15) med 100mm i slaglängd ökar både framkomligheten och komforten
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 11 driftsäkra växlar från Shimano (Deore) med driftsäkra egenskaper
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (Deore) som inte kräver mer kraft än vad mindre barn kan prestera 
  • Superstabilt hjulset med aluminiumfälgar som rullar på extremt greppsäkra 24-tummare från Vee (Crown Gem)
  • Begriplig förarmiljö med både styre och styrstam från Ritchey i högkvalitativ aluminum
  • Häpnadsväckande låg totalvikt på 10,9 kilo som kommer bli avgörande när tröttheten kommer smygande

Trippelreducerad aluminiumram i kombination med en dämpad framgaffel

Stommen utgörs av en trippelreducerad ram i aluminium med superlåg vikt och robust tålighet. Ramen har en geometri med korta bakre stag och låg tyngdpunkt, vilket kortfattat kan översättas till bättre balans och därmed snabbare inlärning. Lägg därtill en avslappnad styrvinkel för att säkert rulla över guppen, en väl balanserad styrposition som ger barnet en tydlig överblick av omgivningen. Framtill sitter dessutom en dämpad gaffel med 100mm slaglängd som sväljer underlagets alla ojämnheter och säkerställer att ägaren kan flyga fram på stökiga underlag med full kontroll.

Slagkraftig 1x-drivlina med 11 driftsäkra växlar för olika tempon

Rätt fart uppnås med hjälp av en slagkraftig 1x-drivlina med 11 driftsäkra växlar, den är både smidigt funktionell och har dessutom en utväxling som ser till att barnet hänger med i alla typer av tempon. Den imponerande drivlinan har tydligt sportiga egenskaper och styrs via ett lätthanterligt reglage som även mindre barn kan hantera på ett intuitivt sätt. 

Superstabilt hjulset och skivbromsar som är anpassade för mindre barn

Allt rullar på ett superstabilt hjulset med fälgar i aluminium som försetts med ett par solida 24-tummare med 2,25" i bredd som levererar bra grepp på de flesta typer av underlag. När det väl blir dags att sakta ner farten så sköts detta av ett par kraftulla hydrauliska skivbromsar som inte kräver mer bromskraft än vad barnet kan prestera. Bromsarna har lätthanterliga reglage med ultrakort räckvidd och som är idealiska för små händer. Bromskänslan är både smidig och lyhörd, vilket hjälper barnet att lära sig hur kraftfull inbromsning ska kännas, redan från början.

Låg vikt, hög kvalitet och noga utvalda samt åldersspecifika komponenter

De mjuka handtagen har en diameter som är anpassade för mindre händer, vilket minskar risken för att den lilla cyklisten ska tappa greppet. När tröttheten smyger sig på och upptäcktsfärden börjar kännas i längsta laget så kommer räddningen att vara cykelns låga vikt vilket tillsammans med noga utvalda och fullt åldersspecifika komponenter ser till att cykeln lever upp till de skyhöga förväntningarna. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0150549A60024
Leverantörens artikelnummerHN24-EP
EAN-kod5060213321465
VarumärkeEARLY RIDER
VariantElectric Purple
Size24
Leverantörens ArtikelnummerHN24-EP
ModellserieEarly Rider Helion
Specifikation
Könbarn/junior
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkareeu.earlyrider.com/products/hellion-24?variant=42670170669206
PersonaliseringKids
FärgLila
Tillverkarens färgElectric Purple
Vikt (enligt tillverkaren)10.9 kg
Ramset
RamstorlekOnesize
RamER Hellion 24 Disc Only Frame, Butted Tubing 12x142mm
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelRST F1rst-15 100mm Travel, PM Disc Mount
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

100mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

24"
CykeltypHybrid/Standard/Trekking
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

128-145cm
Passar Längd (cm)125-130, 130-135, 135-140, 140-145
Hjul
Hjul24" Pneumatic, Sealed Cartridge Bearing, Disc Only
FramnavDisc Brake Straight Pull 15x100 Thru Axle 28H
BaknavDisc Brake Straight Pull 12x142 Thru Axle 28H
FramdäckVee Crown Gem Skinwall 24x2.25 FB 72TPI
BakdäckVee Crown Gem Skinwall 24x2.25 FB 72TPI
Däckdimension57-507
FälgarAlloy rim double wall 28H, Tubeless Ready
Drivlina
VäxelreglageShimano Deore trigger SL-M5100-IR, 11sp
BakväxelShimano Deore RD-M5100, SGS 11sp
VevlagerEarly Rider External, Sealed - 24mm ID
VevpartiSamox 150mm NQF DM Crankset
KedjaKMC X10
KassettShimano Deore CS-M5100-11, 11 sp 11-51T
Komponenter
FrambromsShimano BL-M6000
Bromsskiva framShimano Deore BR-MT51, 160mm Shimano Rotor
BakbromsShimano BL-M6000
Bromsskiva bakShimano Deore BR-MT51, 160mm Shimano Rotor
StyrlagerEarly Rider 1 1/8" Tapered Headset Sealed Cartridge Bearing
Styre640mm Ritchey OS double butted AL6061, 18mm rise
StyrstamEarly Rider/Ritchey OS Stem 35mm Reach 31.8mm Clamp
SadelstolpeRitchey, 30.9mm x 350mm, AL6061
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Utrustning
Handtag/StyrlindaEarly Rider Lock-on Kraton, 115mm
PedalerSDG Slater 90
SadelSDG Fly Jr
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY