• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

SUPERIOR Superior RR 9.5 Gloss Red/White

Superior RR 9.5 Gloss Red/White
Beskrivning

Rapp allroundracer där både uthållighet, hastighet och komfort ligger i fokus

Letar du efter lätt kolfiberracer som blandar rapp racekänsla med solid komfort och som trivs bäst på släta underlag så är högklassiga Superior RR 9.5 ett självklart alternativ. Den riktar sig mot oss som vill kunna köra långa repor med full komfort med något som är betydligt snabbare än den traditionella hybriden. En lätt landsvägsracer med en stomme helt i kolfiber och ett mångsidigt bockstyre där hastighet, effektivitet, komfort och uthållighet ligger i fullt fokus. Kanske de optimala redskapet för kräsna landsvägscyklister som vägrar att lämna något åt slumpen och som både vill kunna träna samt tävla på en och samma hoj.

Nyckeln till framgång!

  • Högklassig kolfiberram (Carbon RR Mid Modulus) med beprövade Road Advanced Geometry
  • Framgaffel i dämpande kolfiber (RR Mid Modulus) med en imponerande stabil styrkänsla
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 24 trådlöst styrda växlar från Shimano (105 Di2) med brett växelomfång
  • Greppsäkra däck från Schwalbe (One Performance) med 28mm bredd säkerställer robust framkomlighet
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (105) som ger pålitlig bromsförmåga oavsett förhållanden
  • I övrigt utrustad med kvalitativa komponenter från DT Swiss, ONE, Selle Royal, Sapim och Acros

Imponerande kolfiberram som ger övertygande egenskaper i höga hastigheter

Stomme med en design i ultralätt kolfiber som trots sin låga vikt levererar imponerande kraftöverföring och effektiv vibrationsdämpning av hög klass. Det här är ett lättviktsbygge med riktigt hög kapacitet som är skapad för dig som fokuserar på att kapa dyrbara sekunder och siktar på att få köra med ledartröjan. Den lätta ramen är otroligt vridstyv och har en modern geometri som ser till att du kan hantera riktigt långa rundor med bibehållet hög komfort. För att maximera styrprecisionen har cykeln även en framgaffel helt i kolfiber som ser till att du har full kontroll, hög komfort och blixtsnabb respons. 

Fördelen med intern kabledragning är kanske som störts på just landsvägscyklarna. Att snabbt kunna slänga upp hojen på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram utan en massa vajrar är klart enklare och dessutom betydligt säkrare. Vajrar och kablar är givetvis mer skyddade från mekanisk åverkan inuti ramen och en helt slät ram ger ju även mindre luftmotstånd och den är också betydligt enklare att hålla ren. 

Trådlöst styrd 2x-drivlina och tåligt hjulset med snabba kvalitetsgummin

Komponentmässigt handlar det om ett vevparti med dubbla klingor och 24 trådlöst styrda växlar som ser till att du kan hänga med i alla typer av tempon. När underlag och omständigheter bjuder på lite tuffare motstånd kommer räddningen att vara det generösa växelomfånget vilket tillsammans med cykelns låga vikt ser till att hojen lever upp till de högt ställda förväntningarna. Original rullar hojen på ett robust hjulset med aluminiumfälgar från DT Swiss (R500) som försetts med 28mm breda kvalitetsdäck som ser till att du med full tillförsikt kan trampa vidare på de flesta typer av hårda underlag utan att du skall behöva bara orolig för trista punkteringar. 

Driftsäkra komponenter och pålitliga hydrauliska skivbromsar

Hojen är försedd med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som levererar pålitlig och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det är lerigt, dammigt eller slaskigt för dagen. I övrigt är det genomgående slittåliga komponenter med fin precision, vilket är helt perfekt för våra strama skandinaviska förhållanden. En rapp hoj för alla former av transport och träning som klarar aggressiv kurvtagning med bibehållen kontroll och som levererar massor av snabb körglädje och där paradgrenarna är effektivitet, uthållighet, hastighet och mångsidighet.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0151438-AC46
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeSUPERIOR
VariantGloss Red/White
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieSuperior RR serie
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkaresuperiorbikes.com/se-sv
PersonaliseringLandsvägscykling
FärgRöd
Tillverkarens färgGloss Red/White
Vikt (enligt tillverkaren)8.45 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamPD-FB-08, Carbon RR Mid Modulus, Road Advanced Geometry, SH dropout, Inner cable routing, Di2 compatible
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel-
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
CykeltypLandsvägscykling
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramnavShimano HB-RS470, 28H, CL, 12x100mm, THRU Type AXLE
BaknavShimano FH-RS470, 28H, CL, 12x142mm, THRU Type AXLE
FramdäckSchwalbe One Performance, RaceGuard, 28-622, ADDIX
BakdäckSchwalbe One Performance, RaceGuard, 28-622, ADDIX
Däckdimension28-622
FälgarDT Swiss R500, Disc, 28H, Tubeless Ready
Drivlina
VäxelreglageShimano 105 R7170, Di2, 2-speed / Shimano 105 R7170, Di2, 12-speed
FramväxelShimano 105 FD-R7150, Down Swing, Brazed-On Type
BakväxelShimano 105 RD-R7150, Shadow Design
VevlagerShimano BB-RS501, BSA, shell 68mm
Vevparti-
KedjaSHIMANO DEORE CN-M6100
KassettSHIMANO 105 CS-R7101, 12 speed, 11-34T
Komponenter
FrambromsShimano 105 R7170, hydraulic disc brake
Bromsskiva framShimano SM-RT70, 160mm
BakbromsShimano 105 R7170, hydraulic disc brake
Bromsskiva bakShimano SM-RT70, 140mm
StyrlagerACROS AIX-525, ICR, OD56, IS52/28.6 - 40IPS
StyreONE Alloy, X-Race Aero, 31.8mm, Reach 70mm, Drop 127mm, Flare 2°, Backsweep 6°
StyrstamONE Race ICR, Alloy, 31.8mm, -7°
SadelstolpeONE Carbon, Offset 13mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
VäxelreglageserieShimano 105
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Shimano 105
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano 105
Utrustning
Handtag/StyrlindaONE Handlebar Tape
SadelSelle Royal SRX, 148mm
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY