15% RABATT PÅ UTVALDA CYKLAR
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

CANNONDALE Cannondale Racer SuperSix EVO Hi-MOD 1 Mercury

Se priset
Cannondale Racer SuperSix EVO Hi-MOD 1 Mercury
Beskrivning

Ultrapotent landsvägshoj för kräsna fartdårar som vill stå högst upp på pallen

Den ultrapotenta Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD 1 är en vägvinnande vidareutveckling av jänkarnas smått ikoniska föregångare med samma namn. Och den här nya versionen har extremt låg vikt och samma högklassiga egenskaper som sina flerfaldigt prisbelönta föregångare, men i princip allt annat har man lyckats lyfta till helt nya nivåer. En smidigare, mer kapabel och mycket, mycket snabbare landsvägsracer som är skapad för att du ska kunna dominera på alla typer av släta underlag. Det här är en aerodynamisk speedkula med fullt tävlingsklara vinklar och ren raceprestanda som ser till att du kan lägga fullt fokus på hastighet, kraftöverföring och de finaste pallplatserna. 

Nyckeln till framgång!

  • Stomme i ultralätt kolfiber (Hi-MOD Carbon) med galet lågt vikt och klassledande kraftöverföring
  • Ultralätt framgaffel i samma ultralätta kolfiber (Hi-MOD Carbon) som ser till att styrningen alltid känns rapp, precis och smidig
  • Tävlingsklar landsvägsgeometri med vinklar som är skapad för att du ska kunna plocka hem den översta pallplatsen
  • Aerodynamik som ytterligare pressar ner luftmotståndet jämfört med sin föregångare
  • SmartSense system - Håll dig synlig och medveten om din omgivning, med inbyggda lampor och radarsystem
  • Tävlingsklar 2x-drivlina med 24 trådlöst styrda växlar från SRAM (RED eTap AXS) med brett växelomfång
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (RED eTap AXS) som matchar fartresurserna
  • Mästerligt hjulset med fälgar i kolfiber (HollowGram R-SL 50) med däck från Continental (Grand Prix 5000) med 25mm bredd
  • Förarmiljö med dolt kablage och integrerat styre/styrstam i kolfiber från Cannondale (SystemBar R-One)
  • Sadelstolpe i kolfiber från Cannondale (C1 Aero 40 Carbon) och sadel från Prologo (Dimension NACK NDR)

Ultralätt kolfiberstomme och en racegeometri som bygger självförtroende

Stommen utgör av en ultralätt ram i högklassig kolfiber med en modernt tidstypisk landsvägsgeometri som kort förklarat kan översättas till ett längre och mer sluttande övre ramrör, bakstag med mer nerdragna fästpunkter på sadelröret och ett något längre styrhuvud. Den imponerande vridstyva ramen skapar klassledande kraftöverföring och dess aerodynamiska prestanda imponerar stort, de senaste vindtunneltesterna visar att man ytterligare lyckats pressa ner luftmotståndet jämfört med sin företrädare. Framtill sitter dessutom en ultralätt gaffel i samma fina kolfiber vilket borgar för att styrningen alltid känns precis, rapp och smidig.

Tävlingsklar 2x-drivlina för alla former tempon samt hydrauliska skivbromsar

Under motorhuven sitter en fult tävlingsklar 2x-drivlina med trådlös styrning och 24 växlar som består av ett vevparti med dubbla klingor kombinerat med en driftsäker 12-delad kassett, vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att även ambitiösa landsvägscyklister kan briljera i alla former av tempon. Drivlinans prestanda är odiskutabelt pålitlig och dess supersmidiga funktion är i princip helt krångelfri. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar som både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Mästerligt hjulset med minmalt rullmotstånd och rätt grepp i kurvorna

Hela bygget rullar på ett mästerligt hjulset med fälgar i kolfiber och högklassiga nav med genomgående hjulaxlar. Hjulen är bestyckade med ett par släta landsvägsdäck 25mm bredd, vilket är perfekt för dig som prioriterar hastighet, stabilitet, lågt rullmotstånd samt pålitligt kurvgrepp. Men cykeln medger även att du kan montera ännu bredare däck, vilket skapar mer komfort och ökad framkomlighet, vilket ser till att du obekymrat kan trampa vidare även på lite sämre underlag.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0119575-F975
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeCANNONDALE
VariantMercury
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieCannondale SuperSix
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
PersonaliseringLandsvägscykling
FärgSilver
Tillverkarens färgMercury
Ramset
Ramstorlek-
RamSuperSix EVO Hi-MOD Carbon, integrated cable routing w/ Switchplate, 12x142 Syntace thru-axle, BSA 68mm threaded BB, flat mount disc, integrated seat binder, SmartSense compatible
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelSuperSix EVO Hi-MOD Carbon, integrated crown race, 12x100mm Syntace thru-axle, flat mount disc, internal routing, 1-1/8" to 1-1/4" Delta steerer, 55mm offset (44-54cm), 45mm offset (56-61cm)
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2023
CykeltypLandsvägscykling
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
Framnav(F) HollowGram, sealed bearing 12x100mm centerlock / (R) HollowGram, 12x142mm centerlock w/ DT Swiss 240 internals
Baknav(F) HollowGram, sealed bearing 12x100mm centerlock / (R) HollowGram, 12x142mm centerlock w/ DT Swiss 240 internals
FramdäckContinental Grand Prix 5000, 700x25c
BakdäckContinental Grand Prix 5000, 700x25c
Däckdimension25-622
FälgarHollowGram R-SL 50, Carbon, 20h front, 24h rear, 50mm deep, 21mm inner width, tubeless ready
Drivlina
VäxelreglageSRAM RED eTap AXS HRD, 2x12
FramväxelSRAM RED AXS
BakväxelSRAM RED AXS
VevlagerSRAM DUB BSA
VevpartiSRAM RED AXS Carbon, 48/35
KedjaSRAM RED, 12-speed
KassettSRAM XG-1290, 10-28, 12-speed
Komponenter
FrambromsSRAM RED eTap AXS HRD
Bromsskiva fram160/160mm Centerline-X rotors
BakbromsSRAM RED eTap AXS HRD
Bromsskiva bak160/160mm Centerline-X rotors
StyrlagerIntegrated, 1-1/8" - 1-1/4"
StyreCannondale SystemBar R-One - low drag, full carbon integrated bar/stem, internal routing
StyrstamCannondale SystemBar R-One - low drag, full carbon integrated bar/stem, internal routing
SadelstolpeCannondale C1 Aero 40 Carbon, 0mm offset (44-48cm), 20mm offset (51-61cm)
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
VäxelreglageserieSRAM RED eTap AXS
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
SRAM RED AXS
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM RED AXS
Utrustning
Handtag/StyrlindaFizik Tempo Bondcush Soft, 3mm
PedalerNot included
SadelPrologo Dimension NACK NDR, Carbon Rails
ÖvrigtCannondale Gripper Aero Bottles & ReGrip Aero Cages, SRAM AXS charger
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2023

Toppsäljare inom racerhjälmar

Bra pris
Cykelhjälm Lazer Compact Mips Glossy Black
SUPERDEAL
GIRO AGILIS Mips Mat White
930 kr
(Rek. pris: 1 199 kr)
Gäller så långt lagret räcker
Bra pris
Lazer Cykelhjälm Tempo KinetiCore Black
549 kr
(Rek. pris: 699 kr)
Trek Cykelhjälm Solstice Mips Black
599 kr
(Rek. pris: 849 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

-15% RABATT
Superior RR 9.5 Matte Carbon/White
32 390 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.4 Matte Carbon/White
25 990 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.5 Matte Carbon/Black
32 390 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.8 Matte Carbon/Black
52 690 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.6 Matte Carbon/Black
42 790 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.8 Matte Carbon/White
52 690 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY