15% RABATT PÅ UTVALDA CYKLAR
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Racer Allround Madone SLR 7 AXS Gen 8 Era White

Se priset
Trek Racer Allround Madone SLR 7 AXS Gen 8 Era White
Beskrivning

Fjäderlätt aeroracer för kräsna cyklister som älskar skyhöga hastigheter

Om hastighet är din främsta prioritet och du vill ha en fjäderlätt aeroracer så är tävlingsklara Trek Madone SLR 7 AXS Gen 8 ett smart val. En galet lätt ram tillverkad i Trek´s allra bästa kolfiber med aerodynamiska rörformer, komforttekniken IsoFlow som medför att du inte behöver offra komfort för hastighet samt flaskor och flaskställ som är så aerodynamiska att de otroligt nog besparar dig energi. Hojen lägger även stor vikt på detaljerna, den är t.ex. begåvad med SRAMs elektroniska Force AXS D2-drivlina som bjuder på en exakt växelfunktionoch samt vevarmar med effektmätare för att registrera dina data. Och som grädde på moset får du ett par slanglösa kolfiberhjul samt styre och styrstam i ett stycke som är lättare, mer aerodynamiskt och ergonomiskt än förra upplagan. Den här högklassiga SLR-versionen körs och älskas av Lidl-Treks snabbaste spurtare och klättrare och är den enda cykeln de behöver under tävlingsdagar.

Nyckeln till framgång!

  • Körs och älskas av Lidl-Treks snabbaste spurtare och klättrare och är den enda cykeln de behöver under tävlingsdagar
  • Revolutionerande former som omdefinierar hur en snabb cykel ska se ut, och aerodynamiken tillåts verka runt hela cykeln
  • Sylvass kolfiberstomme (900 Series OCLV Carbon) som är osannolikt lätt, styvt med prestanda på e helt egen nivå
  • Tekniken IsoFlow medför att Madone inte behöver offra komfort för hastighet
  • En trådlös, elektronisk 2x12-växlad drivlina från SRAM (Force AXS D2) som växlar exakt och dessutom är programmerbar
  • Vevparti med integrerad effektmätare skapar effektivare träning redan från start
  • Hydrauliska skivbromsar som levererar högklassig bromskraft och stort utrymme för breda och stabila däck
  • Aerodynamiskt hjulset med fälgar i kolfiber (Aeolus Pro 51) och 28 mm breda gummin från Pirelli (P Zero Race)
  • Ergonomisk och aerodynamisk cockpit som bjuder på en snabbare, bekvämare och kraftfullare körställning
  • Styre och styrstam i ett stycke som är lättare, mer aerodynamiskt och mer ergonomiskt än sin föregångare
  • Utrustad med högklassigt T47-vevlager som ger bättre kraftöverföring och effektivitet
  • Med ett universalväxelöra så att det går att hitta reservdelar överallt

Funktionerna som får Trek Madone SLR 7 AXS att sticka ut från mängden

Ny, lätt och snabb aerodynamisk rörform i kombination med vår bästa 900 Series OCLV Carbon gör Gen 8 till Trek´s lättaste Madone någonsin, faktiskt lika lätt som ramsetet för Émonda. Revolutionerande, ny aerodynamisk Full System Foil-rörform förbättrar luftflödet längs hela cykeln och bibehåller de lätta egenskaper klättrare suktar efter. Dessutom är cykelns hela förarsystem omsorgsfullt designat och noggrant testat för att vara snabbare i alla situationer.

Den smart programmerbara drivlinan från SRAM (Force AXS D2 ) växlar exakt osamt trådlöst och med effektmätaren kontrollerar du din cykelkraft och maximerar din träning. Du kan hålla koll på din träningsdata och dina framsteg så att du kan anpassa träningen och enklare nå dina högt uppsatta mål. Positioneringen hjälper dig att cykla med maxfart och ger dig en position med minimalt luftmotstånd samtidigt som den är lättanvänd för en mängd olika typer av cyklister.

Kombo med styre och styrstam i ett stycke som är lättare, mer aerodynamiskt och mer ergonomiskt än förra versionen. Dessutom är bromshandtagen 3 cm smalare än bocken så att du kan justera din position och prioritera antingen aerodynamiken (i bromshandtagen) eller kraften (i bocken).

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0147387-D674
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantEra White
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieTrek Madone
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/prestandaracercyklar/madone/madone-slr/madone-slr-7-axs-gen-8/p/46688/
PersonaliseringLandsvägscykling
FärgVit
Tillverkarens färgEra White/Supernova Marble
Vikt (enligt tillverkaren)8 kg
Ramset
Ramstorlek-
Ram900 Series OCLV Carbon, Full System Foil-rörform, IsoFLow sadelrör, RCS-system för styrlager, helt elektronisk dragning av kablage, avtagbar aerodynamisk kedjehållare, T47 vevlager, Flat Mount-skivbromsar, UDH, 142 x 12 mm genomgående axel
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelMadone Gen 8 i ett enda kolfiberstycke, koniskt styrrör i kolfiber, invändig bromsdragning, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm avfasad genomgående axel
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2025
CykeltypLandsvägscykling
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulBontrager Aeolus Pro 51
FramdäckPirelli P Zero Race, 120 tpi, TLR, 700 x 28 mm
BakdäckPirelli P Zero Race, 120 tpi, TLR, 700 x 28 mm
Däckdimension28-622
Drivlina
VäxelreglageSRAM Force AXS D2, 12-växlat / SRAM Force AXS D2, 12-växlat
FramväxelSRAM Force AXS D2, lött fäste
BakväxelSRAM Force AXS D2, 36T max. kuggtänder
VevlagerSRAM DUB, T47-gänga, invändigt lager
Vevparti-
KedjaSRAM Force, 12-vxl
KassettSRAM Force XG-1270, 10-33, 12 speed
Komponenter
Bromsskiva framSRAM CenterLine X, centerlock, avrundad kant, 160 mm
Bromsskiva bakSRAM CenterLine X, centerlock, avrundad kant, 160 mm
Styre-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
VäxelreglageserieSRAM Force AXS D2
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
SRAM Force
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM Force
Utrustning
Sadel-
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

Toppsäljare inom racerhjälmar

Bra pris
Cykelhjälm Lazer Compact Mips Glossy Black
GIRO AGILIS Mips Mat White
1 016 kr
(Rek. pris: 1 199 kr)
Bra pris
Lazer Cykelhjälm Tempo KinetiCore Black
549 kr
(Rek. pris: 699 kr)
Se priset
Lazer Cykelhjälm Tonic KinetiCore Matte Black

LIKNANDE PRODUKTER

-15% RABATT
Superior RR 9.5 Matte Carbon/White
32 390 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.4 Matte Carbon/White
25 990 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.5 Matte Carbon/Black
32 390 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.8 Matte Carbon/Black
52 690 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.6 Matte Carbon/Black
42 790 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
-15% RABATT
Superior RR 9.8 Matte Carbon/White
52 690 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY