• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ORBEA Orbea Triathlon Ordu M10iLTD Halo Silver/Tanzanite C. View/Orang

Orbea Triathlon Ordu M10iLTD Halo Silver/Tanzanite C. View/Orang
Beskrivning

Fullt tävlingsklar triathlonracer som handskas med internationell konkurrens

Letar du efter den där kompromisslös känslan av kraft, hastighet och ergonomisk integration som bara en modern triathloncykel kan prestera? De superslimmade flaggskeppet Orbea ORDU M10iLTD är ett väloljat fartvidunder med lågt luftmotstånd där högklassig kraftöverföring, funktionell ergonomi och svindlande hastigheter ligger i fokus. En aerodynamisk stomme i ultralätt kolfiber med grym vridstyvhet, tävlingsklar prestanda och flexibel anpassningsförmåga som ser till att du alltid kan nå pallplats, oavsett om det är ett klubbmästerskap eller ett världsmästerskap som gäller för dagen. En ergonomiskt utformad hoj som skapar rätt förutsättningar för att kunna handskas med internationell konkurrens tack vare en stark drivkraft att gå all-in, alla dagar i veckan dagen, och alltid utan minsta tvekan!

Nyckeln till framgång!

  • Kompromisslöst fartvidunder med imponerande kraftöverföring och ergonomi på högsta nivå
  • Ultraätt stomme i högklassig kolfiber (Ordu carbon OMX - T1000 carbon layup) med monocoque konstruktion
  • Framgaffel helt i kolfiber (Ordu OMX ICR) som eliminerar vibrationer och ger precis styrkänsla
  • Tävlingsklar 2x-drivlina med 24 trådlöst styrda växlar från Shimano (Dura-Ace Di2) 
  • Effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (R9270) med kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden
  • Hjulset från OQUO (Road Performance RP57LTD) med gummin från Vittoria (Corsa N.Ext) med 28 mm bredd
  • Ergonomiskt utformad cockpit i kolfiber från Orbea (Ordu OMX) som även har extensions i kolfiber
  • Sadelstolpe helt i kolfiber (Orbea Ordu OMX) samt slimmad sadel från Fizik (Transiro LD R5) 
  • Inkluderar generös vattenflaska (550ml) + en flaskhållare i kolfiber samt en arodynamiskt utformad verktygslåda

Kolfiberram med både aerodynamik och ergonomi på högsta nivå

Skapelse som bygger på en stomme i kolfiber med en aggressiv geometri som sätter fokus på maximal kraftöverföring och höga hastigheter. En fullt tävlingsklar ram med skyhög lateral styvhet i kombination med anpassningsbar ergonomi på högsta nivå, vilket i slutändan ger en otroligt välbalanserad konstellation. Den kompletteras av en figursydd framgaffel i kolfiber som eliminerar vibrationer och skapar en imponerande direkt känsla i styrningen. Cykeln har släta former och samtliga kablar och vajrar är väl skyddade från fysisk åverkan, det skapar lägre luftmotstånd och gör även underhållet enklare.

Tävlingsklar 2x-drivlina med prestanda som fixar alla former tempon 

Under motorhuven sitter Shimano´s mest kompetenta 2x-drivlina med 24 trådlöst styrda växlar som utgörs av ett vevparti med dubbla framdrev som kombineras med en 12-delad kassett vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan briljera i alla former av tempon. Drivlinans prestanda är brutalt slagkraftig och dess smidiga elektronsikt styrda funktion är i princip helt krångelfri. 

Mästerliga hjul samt en ergonomisk cockpit med stor anpassningsförmåga

Du styr allt via en ergonomiskt utformad cockpit i kolfiber med slimmad design som medger enorma möjligheter till personlig variation. Hojen rullar på ett mästerligt hjulset med fälgar i kolfiber som försetts med italienska kvalitetsgummin som ser till att du kan fortsätta trampa även när underlaget skiftar till det sämre. Hojen är även utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr eller blött asfalt som gäller för stunden. 

Ultralätt fartvidunder med makalös kraftöverföring och effektiv aerodynamik 

Ett rappt fartvidunder med effektiv aerodynamik, kvick respons, flexibel anpassningsförmåga och en vridstyvhet som överför minsta lilla watt av pedalkraft till bakhjulet, så att du kan fokusera på att briljera på de släta underlagen. En fullt tävlingsklar triathlonracer med grym prestanda, solid kursstabilitet och lågt luftmotstånd som mumsar i sig konkurrenter och fixar ädla pallplatser på löpande band.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0141917-Y377
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeORBEA
VariantHalo Silver/Tanzanite C. View/Orang
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieOrbea Ordu
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.orbea.com/se-en/bicycles/triathlon/ordu/cat
PersonaliseringTriathlon
FärgLila, Orange, Vit
Tillverkarens färgHalo Silver/Tanzanite C. View/Orange Cloud
Ramset
Ramstorlek-
RamOrbea Ordu carbon OMX Disc, monocoque construction, HS 1" - 1 1/8" mini tapered, BB 386mm, powermeter compatible, Thru Axle 12x142mm, thread M12x2 P1, Speed release compatible dropout, Internal Cable Routing.
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelOrbea Ordu OMX ICR fork 2021, full carbon, 1" head tube, Thru axle 12x100m, thread M12x2P1, Speed release compatible dropout. UCI Legal.
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2025
CykeltypTriathlon
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulOquo Road Performance RP57LTD, carbon Mini Hook rim, 57mm profile, Zipp Cognition VS2 hub, 21mm internal width, Sapim CX-Ray spokes, 700C
FramnavOrbea Thru Axle 12x100mm M12x2 P1 Lite
BaknavOrbea Thru Axle 12x142mm M12x2 P1 Lite
FramdäckVittoria Corsa Pro G2.0 TLR 700x28c
BakdäckVittoria Corsa Pro G2.0 TLR 700x28c
Däckdimension28-622
Drivlina
VäxelreglageShimano R9180
FramväxelShimano Dura-Ace Di2 R9250
BakväxelShimano Dura-Ace Di2 R9250
VevpartiShimano Dura-Ace R9200 36x52t
KedjaShimano CN-9100
KassettShimano Dura-Ace R9200 11-30t 12-Speed
Komponenter
FrambromsShimano R9270 Hydraulic Disc
BakbromsShimano R9270 Hydraulic Disc
StyrlagerFSA 1-1/8"-1" Integrated Aluminium Cup
StyreOrbea Ordu OMX
SadelstolpeOrbea Ordu OMX, w/Micro tilt adjustment
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
VäxelreglageserieShimano Dura-Ace Di2
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Shimano Dura-Ace Di2
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Dura-Ace Di2
Utrustning
SadelFizik Transiro LD R5 size 135mm
ÖvrigtBell included
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY