SINGLES DAY - UPP TILL -50% »
kvar
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

BERGAMONT Bergamont Hybridcykel Horizon 3 Gent

SINGLES DAY
Bergamont Hybridcykel Horizon 3 Gent
Beskrivning

Skapad för att möta alla kraven som ställs på en komfortabel stadscykel

Den eleganta instegsmodellen Bergamont Horizon 3 Gent har en tidsenlig formgivning och är anpassad för att möta alla krav som den moderna människan ställer på en stadscykel med underbar komfort. Kombinationen av en avslappnad körställning, en bekvämt ergonomisk geometri, dämpad fjädring och en generös utrustningsnivå är några av nycklarna till den här modellens enorma framgång. Det här en smidig, bekväm och lättmanövrerad stadscykel för oss som föredrar ett stort mått av bekvämlighet i sadeln, oavsett om det handlar om att plöja fram över stadens trottoarkanter eller att plöja fram på slingriga grusvägar ute i det fria.

Nyckeln till framgång!

  • Elegant aluminiumram med moderna former som levererar kontrollerad cykling i en bekvämt upprätt körposition
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (NEX P) som ger en nästan himmelsk komfort på de flesta typer av underlag 
  • Beprövad 3x-drivlina från kvalitetssäkra Shimano (Altus/Tourney) med totalt 24 beprövade växlar
  • Traditionella fälgbromsar som ger cykeln låg totalvikt och pålitlig bromsprestanda i de flesta förhållanden 
  • Reglerbar styrstam kombinerat med ett styre med 30° backsweep ser till att du alltid hittar rätt körställning
  • Bekväm sadel från Syncros (Capilano Urban) och dämpad sadelstolpe från Post Moderne (PM-780E) ger ökad komfort
  • Hjulset med 47 mm breda Schwalbe (Road Cruiser) med punkteringsskydd och en väl synlig reflexsida
  • Robust pakethållare i aluminium BGM (Trekking alloy) med multifunktionellt Snapit 2.0 System från Racktime
  • LED belysning från AXA/Trelock som drivs av navgeneratorn samt smart standlight för extra säkerhet

Sportig aluminiumram med körställning som ger dig en tydlig överblick

Under den eleganta lacken döljer sig en stabil aluminiumram med moderna former som levererar kontrollerad cykling och en effektiv kraftöverföring. Ramens geometri, kombinerat med en praktiskt reglerbara styrstam, ger dig alla möjligheter att hitta en position som ser till att du får en nästan panoramaliknande vy över omgivningen. Och du greppar ett styre med en tydligt svängd form som ser till att dina händer alltid bibehåller ett naturligt avslappnat läge.

Slagkraftig 24-växlad drivlina med pålitlig prestanda och imponerande bredd

Ovanpå detta har den en beprövad 24-växlad drivlina från Shimano (Altus/Tourney) som levererar en utväxling som ser till att du kan hantera allt från långa raksträckor till riktigt branta uppförsbackar. När du vill få stopp på ekipaget så har du tillgång till ett par traditionella v-bromsar, vilket ger cykeln låg totalvikt och pålitlig bromsprestanda i de flesta typer av förhållanden.

Robusta hjulset och dämpning som absorberar underlagets ojämnheter

De stabila hjulen är försedda med 47 mm breda kvalitetsdäck från Schwalbe (Road Cruiser) som tillsammans med en dämpad framgaffel från SR Suntour (NEX P) med 63 mm slaglängd och en dämpad sadelstolpe från Post Moderne (PM-780E) effektivt absorberar underlagets alla ojämnheter och ger en nästan himmelsk komfort. Men däcken leverera inta bara skön komfort och bra rull utan även imponerande framkomlighet och ett pålitligt grepp i kurvorna samt överraskande kvick acceleration, vilket du tydligt kommer märka när du trampar iväg vid rödlysena. 

Välutrustad och superbekväm stadscykel som smidigt tar sig fram överallt 

En underbart bekväm stadscykel som tar sig fram överallt och som redan från start är försedd med både stänkskärmar, pakethållare, kedjeskydd och ett praktiskt stöd. För säkerhets skull har den även en LED-belysning från AXA + Trelock som drivs av en pålitlig navgenerator men dessutom har en inbyggd kondensator (som fungerar nästan som ett extra batteri) som ser till att du syns tydligt även när du står still med din cykel.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0108500
EAN-kod-
VarumärkeBERGAMONT
VariantShiny Highland Grey
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringPendling
ModellserieBergamont Horizon
KönHerr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)16,9
Hemsida tillverkarewww.bergamont.com/se/en/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgshiny highland grey
Ramset
Ramstorlek-
Ram28, lite AL-6061 tubing
FramgaffelSuntour NEX P, 63 mm
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

63 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2023
Hjul
FramnavShimano dynamo hub, DH-C3000
BaknavShimano, quick release
FramdäckSchwalbe Road Cruiser, Kevlarguard, reflective stripe, 47-622
BakdäckSchwalbe Road Cruiser, Kevlarguard, reflective stripe, 47-622
Däckdimension47-622
FälgarBGM Comp X2, CNC-Side, 32h
Drivlina
VäxelreglageShimano RD-M310
FramväxelShimano FD-TY601
BakväxelShimano RD-M310
VevlagerShimano BB-UN101, BSA
VevpartiShimano FC-TY301, 48/38/28t, with chaincover
Komponenter
FrambromsTektro V-brake
BakbromsTektro V-brake
StyrlagerBGM Comp, threaded, semi-integrated, 1 1/8
StyreBGM Comp, riserbar, backsweep: 30°
StyrstamBGM Comp, adjustable
SadelstolpePost Moderne PM-780E, suspension
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Fälgbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
Växelreglageserieno-series
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
no-series
Utrustning
BelysningAxa Compactline 20 Lux, LED, standlight-Trelock LS613 Duo Flat, LED, standlight
SkärmarSKS, with stainless stays
StödAtran
PakethållareBGM Trekking alloy / Racktime Snapit 2.0 System, integrated fender mount
Handtag/StyrlindaBGM Comfort, Ergo, double density, clamp version
PedalerTrekking KS
SadelSyncros Capilano Trekking
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY