• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

NISHIKI Nishiki Cityhybrid Rush Herr 24in Kaktusgrön

Nishiki Cityhybrid Rush Herr 24in Kaktusgrön
Beskrivning

Mångsidig svensk grusraket med minst sagt övertygande framkomlighet

Den extremt mångsidiga Nishiki Rush är en ovanligt lyckad korsning mellan en gravel och en racehybrid. Denna moderna cykel besitter imponerande framkomlighet och fungerar för alla former av träning och transport, dessutom året runt! Det här är en lätthanterlig och underhållande gravelhoj med äventyrliga gener som kommer ta dig dit du vill, och dessutom i rätt hastigheter om dina benmuskler är på humör. Letar du efter en karismatisk gruspendlare med kvick manöverförmåga, ett rakt styre och kraftfulla skivbromsar som dessutom är lätthanterlig samt levererar högklassig komfort på alla typer av underlag så har du hittat hem! Ett självskrivet val för oss som cyklar året runt och vill kunna avverka lite längre sträckor på en hoj som har bredare register och bättre framkomlighet än den traditionella racehybriden. Vi vill påstå att denna begåvade Göteborgare briljerar på alla typer av underlag och faktiskt passar till det mesta; vardag, träning eller pendling... och den är givetvis förberedd för montering av både pakethållare, stänkskärmar och stöd om så skulle önskas.

Nyckeln till framgång!

  • Temperamentsfull trippelreducerad aluminiumram med låg vikt och effektiv kraftöverföring
  • Framgaffel i aluminium med integrerad gaffelkrona och en underbart responsiv styrkänsla 
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 pålitliga växlar från Shimano kvalitetssäkra (Deore)
  • Hydrauliska skivbromsar med lågt underhållsbehov som levererar kraftfull bromsförmåga i alla väder
  • Robust hjulset (LiTE SL Asymmetric) med 40 mm breda gummin från Panaracer (GravelKing SK) 
  • Kan utrustas med tillbehör som ökar lastförmågan ser till att du kan cykla problemfritt i alla väder

Kvalitativ stomme i aluminium med låg vikt och hög vridstyvhet

Stommen består av en lätt trippelreducerad aluminiumram (6061-T6) med låg vikt och hög vridstyvhet, vilket är nyckeln till dess imponerande kraftöverföring. Framgaffeln är även den byggd i aluminium med samma fina kvalitet, vilket är hemligheten till dess låga vikt och underbart responsiva styrkänsla. Ramen har massor av fästpunkter för alla möjliga typer av tillbehör och givetvis är alla kablar väl skyddade, vilket skapar en pålitlig barriär mot både smuts, väta och vägsalt... vilket vi ju ganska ofta råkar ut för i vårt avlånga land. 

Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar och hydrauliska skivbromsar 

Tack vare en potent 1x-drivlina med 12 slagkraftiga växlar och en imponerande utväxling (46Tx11-51T) från kvalitetssäkra Shimano (Deore) så tar du dig upp för vilken backe helst samtidigt som du kan mosa på i högt tempo även på raksträckorna, vilket ger dig valfriheten att kunna välja mellan olika typer av cykling. Utöver detta är snabba Nishiki Rush utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT201) som ser att du alltid har tillgång till kraftfull och konsekvent bromsprestanda, dessutom året runt och likväl i ur som i skur. Här uppe i Skandinavien hör långa utförsbackar kanske inte till vanligheterna, men taskigt väder och stökiga underlag är betydligt vanligare och där levererar skivbromsen extremt mycket pålitligare prestanda än de traditionella fälgbromsarna.

Hjulset med asymmetriska fälgar och gummin som fixar det mesta

De imponerande hjulen har asymmetriska fälgar som gör hjulen starkare och på dessa sitter pålitliga kvalitetsgummin från Panaracer (GravelKing SK) med 40mm bredd, vilket ser till att cykeln klarar ojämna underlag utan att protestera det minsta. En cyklande zenbuddhist skulle kanske däcken för den "gyllene medelvägen"... kör du med lite lägre lufttryck så höjer du komforten och uppnår bättre skydd mot vassa föremål och grus, allt för att du ska få så bekymmersfri cykling som möjligt (främst på lösare underlag). Håller du däcken väl pumpade så står de pall för det mesta och du får en fantastiskt lättrullande cykel (främst på hårdare underlag) som gör dig lycklig varje gång du trampar iväg från rödljusen. Du kan även utrusta cykeln med dubbdäck på vintern, eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du bara kör på asfalt... du väljer såklart helt själv!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0101836-M568
EAN-kod-
VarumärkeNISHIKI
VariantKAKTUSGRÖN
Tillverkarens artikelnummer-
Knytnummer0101836
Specifikation
PersonaliseringPendling
ProduktserieNishiki Rush
ModellserieNishiki Rush
KönHerr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färgKaktusgrön
Årsmodell2023
ElcykelNej
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano Deore
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Oväxlad
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
ModellserieNishiki Rush
Ramset
Ramstorlek-
RamTrippelreducerad aluminiumram 6061-T6 med invändig vajerdragning
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelAluminium 6061 T-6, med integrerad gaffelkrona, för skivbroms, 1 1/8
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
HjulLiTE SL Asymmetric
FramdäckPanaracer GravelKing SK 40-622
BakdäckPanaracer GravelKing SK 40-622
Däckdimension40-622
Drivlina
VäxelreglageShimano Deore SL-M6100 1x12
BakväxelShimano Deore RD-M6100 SGS
VevlagerFSA TH-BB7420 STSQ, 116mm
VevpartiSamox AF13 46T Narrow/Wide 170mm
KedjaKMC X12, 122 länkar
KassettSunrace CSMZ601 12sp 11-51T
Komponenter
FrambromsShimano BL-MT201 hydraulisk skivbroms
BakbromsShimano BL-MT201 hydraulisk skivbroms
StyrlagerFSA No.23 1 1/8
StyreNishiki aluminium 31,8mm svart
StyrstamNishiki aluminium för 31,8mm styre
SadelstolpeNishiki aluminium 27,2x350mm svart
SadelNishiki hybrid race svart
Handtag/StyrlindaErgonomiskt, greppvänligt med låsring
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY