• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

NISHIKI Nishiki Cityhybrid City 501 Herr Blank Svart

Nishiki Cityhybrid City 501 Herr Blank Svart
Beskrivning

En smidig, snabb och välutrustad sporthoj med modernt eleganta former

Sportiga och välutrustade Nishiki City 501 är i korta ordalag en praktisk pendlarcykel med snygg design och ett imponerande brett användningsområde. Om man istället vill ta ut svängarna så skulle man kunna kalla den för en mångsidig och smart konstruktion där du får allt du vill ha av en modern stadscykel – vilket inkluderar både skärmar, pakethållare, belysning och stöd (och alltihop är dessutom snyggt integrerat) – men samtidigt all den smidighet som de lite snabbare hybridcyklarna besitter. En allsidig sporthoj med stiliga former som bara rullar och rullar, och när dina benmuskler är på rätt humör så går det dessutom riktigt fort.

Nyckeln till framgång!

  • Reducerad aluminiumram (6061-T6) med invändig vajerdragning och en välbalanserad geometri 
  • Pålitlig 2x-drivlina med 18 beprövade växlar från Shimano (Acera)
  • Hydrauliska skivbromsar som levererar både trygghet och prestanda i alla typer av väder
  • Robusta asymmetriska fälgar som gör hjulen avsevärt mycket starkare
  • Snabba kvalitetsgummin från Schwalbe (Streetpac) med 37mm bredd
  • Pakethållare med Atran Velo System (AVS) för smidig och säker fastsättning av korgar, väskor, lådor
  • Snyggt integrerade kvalitetskomponeneter som underlättar livet som cyklist

Aluminiumram som ger både en bekväm position och effektiv körställning

Både ram och framgaffel är tillverkad i reducerad aluminium (6061-T6) vilket dels gör den smidig, effektiv och underhållande att köra, men samtidigt gör den lätt och smidig när du ska flytta på den eller bära upp för trapporna. Man har valt att dra kablarna inuti ramen, dels för att göra den snyggare men framförallt för att skydda dem mot all den väta, slask och smuts som en cykel måste utstå i våra tuffa skandinaviska väderförhållanden.

Ramens geometri är skapad så du ska sitta bekvämt och ha bra uppsikt på omgivningen, men samtidigt kunna hitta en position på cykeln som ger en effektiv körställning. Tanken är att sittställningen skall anpassas så att det inte är någon höjdskillnad mellan sadel och styre. Då sitter du relativt upprätt men kraften från pedalerna används effektivt och du uppnår en komfortabel och rolig cykling. Tack vare en praktiskt ställbar styrstam så hittar du alltid rätt position i den sportig komfortsadeln, vilket tillsammans med ett par ergonomiskt greppvänliga handtag ytterligare förstärker den bekväma känslan. 

Pålitlig 18-växlad drivlina samt effektiva hydrauliska skivbromsar 

Den här versionen har en pålitlig drivlina med 18 beprövade växlar från kvalitetssäkra Shimano som tack vare en bred utväxling kommer hjälpa dig uppför i princip vilken backe som helst utan större problem. Och när du så småningom måste sakta ner farten så har du tillgång till ett par hydrauliska skivbromsar som ger både trygghet, prestanda och en riktigt skön känsla.

Robust hjulset med asymmetriska fälgar och snabba kvalitetsgummin

De tåliga hjulen med förstärkta ekrar har Nishiki´s egenutvecklade asymmetriska fälgar som gör hjulen starkare genom att jämna ut ekerspänningen mellan höger och vänster sida. På hjulen sitter ett par kvalitetsgummin från Schwalbe med 37mm bredd och punkteringsskydd, vilket ser till att cykeln faktiskt även klarar lite lättare terrängkörning. En cyklande zenbuddhist skulle nog kalla storleken för den "gyllene medelvägen"... kör du med lite lägre lufttryck så höjer du komforten och uppnår bättre skydd mot vassa föremål och grus, allt för att du ska få så bekymmersfri cykling som möjligt (främst på lösare underlag). Håller du däcken väl pumpade så står de pall för det mesta och du får en fantastiskt lättrullande cykel (främst på hårdare underlag) som gör dig lika glad varje gång du trampar iväg från klungan.

Praktisk funktion som underlättar ditt hektiska livspussel

Cykelns pakethållare är utrustad med det prisbelönta Atran Velo System (AVS), ett innovativt modulärt system för smidig och säker fastsättning av korgar, väskor, lådor mm på din cykel. Allt som krävs är en enda rörelse och ett enda "klick"... du har nu anslutit eller kopplat loss ditt AVS-tillbehör (själva tillbehören säljs separat) från pakethållaren, kan det bli enklare? En smart snabbkoppling med kraftfull fixering som gör det föredömligt att enkelt klicka i och ur olika typer av korgar och väskor utan att du behöver riskera att tillbehören lossnar när du är ute och cyklar. Det är helt enkelt ett system som underlättar ditt hektiska livspussel, så att du får med dig både matvarorna, jobbdatorn och lunchlådan... oavsett årstid eller väderförhållanden. Cykeln har dessutom både reflexdetaljer och en batteridriven fram- och baklampa som ser till att du synas bra när mörkret faller.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0078514-F592
EAN-kod-
VarumärkeNISHIKI
VariantSvart
Tillverkarens artikelnummer-
Knytnummer0078514
Specifikation
PersonaliseringPendling
ProduktserieNishiki City 501
ModellserieNishiki City & Sport
KönUnisex, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg-
Årsmodell2022
Vikt (enligt tillverkaren)14,5kg
Hemsida tillverkarewww.nishiki.se/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

18-växlad (2 x 9)
VäxelreglageserieShimano Altus
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Acera
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Acera
ModellserieNishiki City & Sport
Ramset
Ramstorlek-
Ram-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel-
FramgaffelmaterialAluminium
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
Framdäck-
Bakdäck-
Däckdimension37-622
Drivlina
Växelreglage-
Framväxel-
Bakväxel-
Vevlager-
Kassett-
Komponenter
Frambroms-
Bakbroms-
Styrlager-
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Pedaler-
Handtag/Styrlinda-
Utrustning
Belysning-
Skärmar-
Stöd-
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

ANDRA PRODKTER I SERIEN Nishiki City 501

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY