Öppnas inte PayPals inloggningssida?

Klicka här
för att försöka igen.

Din beställning behandlas. Tack för ditt tålamod.


Att välja cykeldäck

Däcken är två av cykelns absolut viktigaste komponenter och de spelar en stor roll när det kommer till cykelns komfort, grepp och rullmotstånd. Vilket däck just du ska ha bestäms av många olika aspekter. Vilken storlek hjulen har är självklart viktigt, men tänk också på hur och vart du cyklar. Här nedan följer en guide som vi hoppas hjälper till när du ska köpa cykeldäck.

Däck till city-, hybrid- och trekkingcyklar

Däck till city-, hybrid- och trekkingcyklar tillverkas i många olika storlekar och utföranden. Som på alla typer av däck skiljer sig mönstret mellan modellerna. Ett däck med grovt mönster ger dig bra grepp vid blött eller ojämnt underlag, men har ett högre rullmotstånd. Ett däck med finare mönster har ett lägre rullmotstånd och greppar bra på torrt, jämnt underlag. När du ska välja cykeldäck så rekommenderar vi att du ser över vilka funktioner du behöver och hur du vill att däcket ska prestera.

En funktion som ofta diskuteras när det är dags att välja däck är punkteringskydd. Det är en vanlig funktion på de lite dyrare modellerna och är ofta en bra investering. Att ett däck har punkteringskydd betyder dock inte att det inte går att få punktering, men däcket skyddar mycket bättre än ett vanligt däck. Du sparar i slutändan ofta mycket tid och pengar på slang, slangbyten och verkstadsbesök.

Storleken på däck till city- och trekkingcyklar mäts oftast i tum eller millimeter. Ett däck i storleken 28 x 2,00 tum kan även benämnas som 622 x 50 mm. Storleken står vanligtvis utskriven på sidan av däcket och det är inte ovanligt att båda måttenheterna står med. Storlekarna varierar från 20 till 28 tum i diameter (406-622 mm) och från ca 1,00 till 2,00 tum (25-50 mm). Ett bredare däck ger en högre komfort medan ett smalare har ett lägre rullmotstånd.

När det är dags att byta cykeldäck så är en vanlig missuppfattning att enbart ett däck med exakt samma storlek kommer att passa. Ett däck som är lite smalare eller lite bredare kan förändra din cykling mycket, beroende på vad du har för behov. Diametern måste dock vara exakt samma.

Tänk på att luft sakta men säkert tränger ut ur slangen. Därför är det bra att med jämna mellanrum pumpa upp däcken. Med rätt lufttryck i däcken rullar du lättare och skyddar däcken bättre mot genomslag och punkteringar.

Här hittar du våra city- och trekkingdäck.

Storleksguide:
- 28 x 2,00 tum = 622 x 50 mm
- 28 x 1,60 tum = 622 x 40 mm
- 28 x 1,35 tum = 622 x 35 mm
- 28 x 1,10 tum = 622 x 28 mm
- 26 x 2,00 tum = 559 x 50 mm
- 26 x 1,75 tum = 559 x 45 mm

Däck för landsvägscyklar

Landsvägsdäck finns i olika utföranden beroendes på vilken typ av åkare du är – motionär eller elitcyklist. Tävlingsdäck och däck för motion/träning kan se mycket olika ut, till exempel skiljer sig vikten ofta en hel del mellan dem. Att däcken är lätta är självklart en bra sak, men det påverkar också hållbarheten. Ett däck som är lite tyngre med punkteringsskydd kan alltså vara att föredra framför ett lättare däck vid tränings- och motionscykling.

Den vanligaste typen av däck är kanttrådsdäck, ett bra alternativ som oftast är billigt och enkelt att sätta på cykeln. Vikbara däck kan användas både med och utan slang. Utan slang betyder mindre punkteringar, då man använder sig utav punkteringsvätska som tätar däcken.

Tubdäck kräver specifika fälgar. Denna typ av däck har liknande egenskaper som det vikbara däcket med vätska. Tubdäcken limmar man fast på fälgen och är det snabbaste alternativet men också det bökigaste att montera, kanske mer för den dedikerade tävlingscyklisten! Tubdäck går också att kombinera med punkteringsvätska som tätar däcket från insidan, vilket skyddar dig från glas och genomslagspunkteringar.

Den vanligaste storleken för racerdäck är 700c i diameter och 650c för juniorcyklar. Bredden kan variera från 23-28 mm där smalare däck har mindre rullmotstånd medan bredare däck ökar komforten. Många väljer mittenmodellen 25 mm som är en bra blandning mellan fart och komfort och passar bra för vardagscykling och motionslopp.

Däck för MTB

MTB-däck finns i olika storlekar och för fullstora cyklar är det tre storlekar som är absolut vanligast. 26 tum var länge standard för MTB, men på senare år så har även 29 tum och 27,5 tum (650b) blivit allt vanligare. 29 tum används ofta för cross country och har uppenbara fördelar när det kommer till att rulla över hinder och hålla farten uppe. 27,5 tum har till viss del samma fördelar som 29 tum men upplevs ofta som lite lekfullare och är vanligare på heldämpade stigcyklar och DH/FR-cyklar.

Vilken bredd däcket ska ha handlar mycket om personlig smak, men det finns såklart några riktlinjer att gå efter. MTB-däck är ofta mellan 1,75 och 2,50 tum breda. De smalare däcken är ofta lättare och tunnare med ett lägre rullmotstånd och riktas mot XC och annan stigcykling. De bredare däcken är ofta tyngre och grövre, har ett bättre grepp och riktas mot enduro och DH/FR. De flesta använder dock däck som är mellan 2,10 och 2,35 tum. <br/><br/>Kom ihåg att kolla vilken däckbredd din fälg är gjord för. Mönstret på däcket är också viktigt. Däck med mindre mönster rullar snabbare men ger också mindre grepp och passar på torrt och snabbt underlag. Däck med grövre mönster ger bättre grepp men rullar sämre och är optimalt för stökigare skogsterräng. För cykling i blött och lerigt väder är det bra att ha lerdäck vars mönster är specifikt utformat för att rensa bort lera medan du cyklar för bättre grepp. Vissa MTB-däck kan också köras slanglöst och då tätar man däcket med hjälp av fälgtejp och punkteringsvätska. De reducerar risken för punktering och man kan köra med ett lägre däcktryck för bättre grepp.

Här hittar du våra MTB-däck.

Dubbdäck

För dig som vill cykla året runt finns det gott om passande kläder och utrustning. När det gäller cykeldäck finns det odubbade vinterdäck och dubbdäck. Vinterdäck med dubbar kommer i olika bredd, antal dubbar och mönstring. Till exempel Schwalbe Marathon Winter Performance vilket har 240 st dubbar och är ett lättrullat däck som fungerar fint för cykelpendling. Kortfattat kan man säga att fler dubbar även ger bättre kurvgrepp, då dubbar också är placerade på däckets kanter. Fördelen med färre dubbar är att däcket är lättare och blir mer lättrullat.

Som tumregel för cykelpendling – bor du i södra Sverige och inte har isiga gator hela vintern kan vi rekommendera ett däck med ca 120 dubbar. Bor du i norra Sverige kan det kännas tryggt med ca 240 dubbar. Det rekommenderas att köra in dubbarna ca 40 km på asfalt för att dubbarna ska sätta sig ordentligt. Dubbdäck för MTB har många fler dubbar, uppåt ca 360 st.

Se de dubbdäck vi har i lager just nu.

Cykelslangar

Slangar och ventiler finns i flera olika storlekar och varianter. Slang väljs i förhållande till vilken storlek på däcket som ska användas. Ventiler finns i dessa tre olika varianter:

  1.     SV: "Racerventil", Prestaventil, 52 mm
  2.     DV: "Vanlig cykelventil", Dunlopventil, 40 mm
  3.     AV: "Bilventil", Schraderventil, 40 mm


BEHÖVER DU HJÄLP?
Kontakta vår kundtjänst:
Mån-Fre 10:00-17:00
08 - 4030 4702
NYHETSBREV
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nu,
få ett presentkort till ett värde av 80 kr4.
Bra erbjudanden och information om nya produkter väntar!
DIN UPPLEVELSE
Är du nöjd med vår service?
Dela gärna med dig av din upplevelse.
Skriv ett omdöme