Öppnas inte PayPals inloggningssida?

Klicka här
för att försöka igen.

Din beställning behandlas. Tack för ditt tålamod.


Hybrid-, Trekking-, och touringcyklar: Mångsidiga och robusta!

Hybrid-, trekking- och touringcyklar är mångsidiga och robusta cyklar som passar utmärkt både till vardagscykling och för längre helgrundor och cykelsemestrar. I den här guiden introducerar vi tre olika typer av cyklar vars främsta kvalitet är sin mångsidighet och bekvämlighet på långa så väl som korta cykelturer.

Alla tre är allsidiga cyklar som klarar det mesta – de har en robust ram som kan ta mycket packning, klarar långa distanser och har slittåliga komponenter. De är dessutom bekväma att cykla på. I den här guiden delar vi med oss av lite tips så att du kan hitta den perfekta cykeln för dig.


Mångsidiga cyklar med olika egenskaper

Hybrid-, trekking- och touringcyklar är avsedda för olika typer av aktiviteter och är utrustade därefter. De är alla robusta, bekväma att cykla på och fungerar både på asfalts- och grusvägar men kommer med lite olika egenskaper och styrkor.

Vilken typ av cykel?

Hybridcyklar är smidiga, snabba och sparsamt utrustade. De passar utmärkt för cykelpendlaren eller stadscyklisten som vill ha en sportig cykel för vardagsbruk som även fungerar för sköna cykelutflykter eller svettiga träningsrundor på helgen.

Trekkingcyklar är sportiga cyklar som kommer färdigutrustade med bland annat stänkskärmar, pakethållare och ringklocka. Även de är utmärkta för vardagspendling och även längre cykelutflykter eftersom att cykeln kommer färdigutrustad och med packningsmöjligheter.

Touringcyklar är perfekta packåsnor för längre cykeläventyr och semestrar på två hjul. De är byggda och utrustade för att klara av mycket och tung packning, de är stabila och har slittåliga komponenter. De är något långsammare än hybrid- och trekkingcyklar men är den perfekta kompanjonen för de som vill cykla långt.


Rätt utrustning – Vad ska man tänka på?

Priset på hybrid-, trekking- och touringcyklar startar kring 3000 kr och kan uppgå till 30 000 kr eller mer beroende på kvalitet, hållbarhet och vikt. Tillskillnad från exempelvis mountainbikes och racercyklar så är det ofta viktigare att komponenterna på trekkingcyklar är slitstarka och hållbara än superlätta. Här går vi igenom vad som är viktigt att tänka på för vilka cykeldelar och varför.

Ram och framgaffel:

Cykelns ram och framgaffel påverkar allt ifrån sittposition till hur lätthanterad och bekväm den är. Jämfört med exempelvis racercyklar så har den en mer upprätt cykelposition vilket gör den bekvämare och stabilare att cykla på. Ramen är ofta gjord i aluminium eller stål som ger god stabilitet och låg vikt. Ramen på en trekking- eller touringcykel är bygd så att de klarar av tung packning utan att kännas svajig eller ostadig. Hybrid- och trekkingcyklar kommer ofta med en dämpad framgaffel för ökad komfort. Touringcyklar brukar däremot komma med en stel framgaffel för att man ska kunna fästa cykelväskor framtill och hålla nere reparationskostnader.

Drivlina/Växlar:

De flesta trekkingcyklar är utrustade med en utanpåliggande bakväxel som har upp till 30 stycken växlar. Generellt sett kan man säga att ju fler växlar en trekking- eller touringcykel har, desto fler terränger är den anpassad för. Ofta ger även växlar i de lägre prisklasserna mjuka växlingar och cyklister som inte använder sin cykel dagligen eller för speciellt långa turer kan med fördel välja en något enklare drivlina. För de som använder sin cykel ofta, i alla väder och för långa cykelturer är det värt att satsa på en drivlina i den högre prisklassen för att få slitstarka komponenter som håller längre.

Eftersom trekking- och touringcyklar är så pass mångsida vore det dumt att begränsa deras kapacitet med för få växlar. Därför kommer de ofta med externa växlar med brett växelspann. Det finns dock undantag och ett av de mer populära och exklusiva växelsystemet är Rohloff som är en navväxel med 14 växlar. Växlarna är alltså inkapslade i navet och därmed mer skyddade från slitage. Den 14-växlade navväxeln ger dessutom samma växelbredd som ett vanligt 30-växlat system och är nästa helt underhållsfri. Mycket uppskattat hos touringcyklister.

Bromsar:

Hybridcyklar har ofta skivbromsar medan trekkingcyklar antingen har skivbromsar eller robusta V-bromsar. Skivbromsar är starkare och mer pålitliga eftersom deras bromskraft inte påverkas av lera och regn. Touringcyklar är oftast utrustad med V-bromsar eller mekaniska skivbromsar eftersom de är lättare att reparera – något som är viktigt om man är ute på långcykling och inte har samma möjlighet att vänta på eller fixa en tidskrävande cykelreparation.

Hjul och däck:

Hybrid-, trekking- och touringcyklar är oftast utrustade med 28 tums hjul med däck som är mellan 35 mm och 50 mm breda. Däcken är bredare än vanliga stadscykel- och racercykeldäck eftersom de ökar komforten och stabiliteten. För cykling på ojämna underlag, exempelvis grusvägar, passar ett däck med lite grövre gummimönster eftersom det ger bättre grepp. För cykling på vanliga asfaltsvägar är ett däck med mindre mönster mer optimalt eftersom det rullar snabbare. Precis som ramen, bör hjulen vara styva för att öka stabiliteten och kraftöverföringen.

Belysning, stänkskärmar, pakethållare m.m.:

Medan hybridcyklar kommer utan utrustning kommer trekking- och touringcyklar färdigutrustade med allt från cykelstöd och pakethållare till ringklocka och cykellysen. En del modeller har till och med pump. Ska du cykla mycket är ett tips att investera i en bra sadel, sköna handtag och pålitlig belysning.



Sittposition på cykeln: Upprätt och avslappnad eller sportig och bekväm?

När man ska sitta länge i sadeln är sittposition avgörande – det är viktigt att man sitter så bekvämt och avslappnat som möjligt. Det är framförallt ramens geometri och utformning som avgör hur man sitter, men även sadelmodell och höjd på styret spelar en viktig roll. Jämfört med mountainbikes och racercyklar så kommer trekkingcyklar med en mer upprätt cykelposition. Hybridcyklar kommer ofta med en något mer framåtlutad och sportig sittposition.

 

För att hitta rätt ramstorlek kan du ta hjälp av vår Storleksberäknare som räknar ut ramstorlek på olika typer av cyklar med hjälp av din innerbenslängd.

 

Det kan verka som en mer upprätt position är det bekvämare valet, men så behöver inte alltid vara fallet. En mer framåtlutad och sportig sittposition på cykeln kan vara bekvämare när man ska cykla längre distanser eftersom kroppsvikten fördelas mer jämt mellan fram- och bakhjul. Det är också viktigt att hitta en sadel som passar ens sittben för att man ska kunna sitta korrekt och bekvämt på cykeln. För en mer upprätt position så rekommenderar vi en något bredare sadel medan en smalare sadel passar bättre till en framåtlutad position.

 

En del cyklar kommer med en styrstam som kan höjas och sänkas så att man enkelt kan finjustera sin sittposition. Man kan även justera styrets position för att få till en bekvämare position samt sätta på ergonomiska handtag som avlastar händer och handleder.


Överblick: Hybrid-, trekking- och touringcyklar


Hybridcyklar – Snabba och sportiga för vardag och träning

Hybridcykeln är den lättaste utav de tre olika cykeltyperna. Man skulle kunna säga att den är en kombination av en racercykel (smala däck) och en MTB (dämpad framgaffel). Det är en mångsidig cykel som kommer med upp till 30 växlar, skivbromsar och oftast en dämpad framgaffel. Eftersom de inte väger speciellt mycket och är snabbrullande och är den perfekt för vardagscykling och träningsrundor. På de flesta modeller finns förborrade hål för stänkskärmar och pakethållare. Vårt tips är att man monterar stänkskärmar och belysning så att cykeln är utrustad för alla väder och fler årstider!

Fördelar:

  • Låg vikt
  • Sportig
  • Snabbrullad
  • Enkel montering av belysning, stänkskärmar och pakethållare om man önskar.

Trekkingcyklar – Mångsidiga och praktiska för vardag och utflykt

Trekkingcykeln är den mest mångsidiga utav de tre cykeltyperna. Vare sig du ska cykla fram och tillbaka till jobbet, ut på dagsutflykt eller iväg på en avslappnad cykelrunda med familjen så är trekkingcykeln den perfekta följeslagaren. En mycket praktisk cykel eftersom den är färdigutrustad med stänkskärmar, pakethållare, belysning och cykelstöd. Den kommer också oftast med en dämpad framgaffel som gör cykeln bekvämare att cykla på samt så är kompatibel med cykelväskor för när du behöver ta med dig extra packning. Cykelramen liknar den sportiga hybridens men med skillnaden att man ofta kan justera styre och styrstam för att få en mer upprätt och bekväm sittposition.

Fördelar:

  • Klarar av mycket packning
  • Upprätt och bekväm sittposition
  • Färdigutrustad med stänkskärmar, cykelstöd, ringklocka m.m.
  • Mångsidig: perfekt för både cykelpendling till jobbet och för helgutflykter

Touringcyklar – Packåsnor för långa distanser

Touringcykeln är en extremare version av trekkingcykeln. Den är gjord för att klara längre distanser och tyngre packning och är utrustad med slittåliga hållbara komponenter som klarar många mil. Touringcykeln är en riktig packåsna med både pakethållare och hållare för cykelväskor baktill och oftast också framtill. Cykelns köregenskaper är optimerade för tung packning och långa cykelturer. Till exempel så är det bra för händer och handleder att kunna ändra greppet kring styret då och då. Touringcyklar kommer därför med antingen med bockstyre, multistyre eller rakt styre med ergonomiska handtag och barends.

Fördelar:

  • Ram som är optimerad för tung och mycket packning
  • Hållbara och slittåliga komponenter som kräver lite underhåll
  • Bekväm sittposition för långa turer
  • Köregenskaper som har optimerats för tung packning

BEHÖVER DU HJÄLP?
Kontakta vår kundtjänst:
Mån-Fre 10:00-17:00
08 - 4030 4702
NYHETSBREV
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nu,
få ett presentkort till ett värde av 80 kr4.
Bra erbjudanden och information om nya produkter väntar!
DIN UPPLEVELSE
Är du nöjd med vår service?
Dela gärna med dig av din upplevelse.
Skriv ett omdöme