Innehåll
Elcykelpremien - så funkar det | Bikester.se
165
post-template-default,single,single-post,postid-165,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,hide_inital_sticky,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

Elcykelpremien

En premie på 25% av inköpspriset!

Elcykelpremien

Hur funkar det?

  •  Sveriges regering föreslog i sin budgetproposition att från och med 20 september 2017 ska konsumenter/privatpersoner över 18 år få ett bidrag/premie om 25% av inköpspriset på en elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Detta är nu gällande sedan 1 januari 2018.
  • 350 miljoner per år 2018-2020 avsätts för premien och ansvar för utbetalningen står Naturvårdsverket för. Det är endast ett bidrag per person som kan delas ut.
  •  Elcykelpremiens storlek uppgår till 10 000kr. Vilket innebär att du får 25% av elcykeln subventionerad upp till 40 000kr.

Läs mer om bidrag för elcykel, elmoped och elmotorcykel här:
Regeringen

Naturvårdsverket

Hur tar jag del av premien?

Din ansökan görs via Naturvårdsverkets hemsida, länk: Naturvårdsverket

Till din ansökan bifogar du ett ifyllt garantibevis utfärdat av Bikester.se samt din faktura.

Du hittar garantibeviset och mer information här: Garantibevis för elcykel

Ramnummer: finner du på, eller i nära anslutning till vevlagerhuset.

Vi hoppas du är nöjd med din elcykel!

ortler-wien-elcykel

ORTLER WIEN

Pris; 14 495kr

Nytt pris: 10 871kr

Serious-bear-peak

SERIOUS BEAR PEAK

Pris; 21 999kr

Nytt pris: 16 499kr

“Det finns redan lyckade erfarenheter av elcykelpremier från andra delar av världen, bland annat Norge. I Oslo erbjöds under 2016 en elcykelpremie på 20 procent av totalkostnaden på upp till 5000 norska kronor.

– Resultaten var slående – elcykelpremien fick fler att köpa elcykel, cykla längre, oftare och i stor utsträckning på bekostnad av tidigare bilkörning. Personer som erhöll elcykelpremien ökade sitt cyklande med 30 procentenheter varav 16 procentenheter på bekostnad av tidigare bilkörning, säger Lars Strömgren, ordförande i Svensk Cykling.” Läs mer på: Svensk Cykling