Öppnas inte PayPals inloggningssida?

Klicka här
för att försöka igen.

Din beställning behandlas. Tack för ditt tålamod.


Köpguide för racercyklar


Cykling är en fantastisk motionsform. Det sliter mindre på kroppen än många andra träningsformer och tar dig snabbt ut i naturen, förbättrar din kondition och minskar din stressnivå. Landsvägscykling passar för alla åldrar och alla nivåer – från elitcyklist till glad motionär. Du bestämmer själv vilken nivå du vill lägga dig på och anpassar tempo efter din egen förmåga. När du ska investera i en racercykel bör du fundera på vad du ska ha cykeln till. Är ditt mål att vinna tävlingar eller bara att cykla för nöjets skull?

Vilken gren inom racercykling kommer du mest att syssla med?

  • Standard racercykel – för landsvägen.
  • Endurance-/komfortracer – för längre pass i sadeln i blandad terräng.
  • Cyclocross (CX) - för grus & skogsvägar.
  • Triathlon – för triathlontävlande.

Att köpa en racercykel är en stor investering och därför är det bra att du tidigt sätter upp dina mål med cyklingen och hur mycket du vill betala. De är många delar på en cykel som påverkar priset. Aluminium eller kolfiber? Enkla eller fina komponenter? Nedan tar vi oss en titt på det du behöver veta.

Vilket material på ramen ska jag ha? Aluminium vs kolfiber.

Aluminium

Aluminium är en metall som är lätt, stark och vridstyv och används för racercyklar i instegs- och medelklassen. Det är ett utmärkt material att bygga cyklar med. En hård och stark ram som effektivt för över kraft från pedalerna ner i hjulen. Det negativa med en aluminiumram är att den är tyngre och inte absorberar ojämnheter i underlaget lika bra som en kolfiberram. Cykelturerna blir alltså något stötigare. Nuförtiden kommer dock de flesta aluminiumramar med en kolfibergaffel och kolfibersadelstolpe som dämpar vibrationerna.

Kolfiber

Kolfiber är lättare än aluminium och gör cykeln både snabbare och starkare. Dessutom är materialet vibrationsdämpande. En bra kolfiberram har en hårdhet som överför pedalkraften så effektivt som möjligt till hjulen. Kolfiber blir mer och mer vanligt och allt eftersom materialet utvecklas produceras ramar i olika kvalitéer. Därför är det inte bara de mest exklusiva racercyklarna som kommer med kolfiberramar nuförtiden utan de förekommer även på racercyklar i medelklassen så att den vanliga motionären också kan ta del av dess fördelar.

+ Stark och vridstyv
+ Kostar mindre
- Tyngre än kolfiber
- Mer vibrationer
+ Lätt
+ Vibrationsdämpande
- Svårare att reparera om den går sönder
- Dyrare

Vilken storlek passar mig?

Din
Längd

i cm
Ramstorlek för
Landsväg/Singlespeed


i cm
Ramstorlek
Triathlon


i cm
155-160 cm47-49 cm46-48 cm
160-165 cm49-51 cm47-49 cm
165-170 cm51- 53 cm48-50 cm
170-175 cm53-55 cm50-52 cm
175-180 cm55-57 cm52-55 cm
180-185 cm57-60 cm55-57 cm
185-190 cm60- 62 cm57- 60 cm
190-195 cm62-64 cm60-62 cm
195+ cm 64+ cm 62+ cm

Storleken på en racercykel är väldigt viktigt. Du kommer spendera många timmar i sadeln och därför är det viktigt att det blir rätt. Varje tillverkare har detaljerade grafer så att du noggrant kan mäta dina olika kroppsdelar och jämföra med tabellerna för att hitta den perfekta storleken.

GÅ TILL STORLEKSKALKYLATOR

Vilken växelserie ska jag ha?

De tre största tillverkarna av cykelkomponenter är Shimano, Sram och Campignolo. De har alla olika typer av växelsystem beroende på vad du som cyklist är ute efter – högsta prestanda eller något som är helt ok och som inte kostar skjortan. Alla tre komponenttillverkarna producerar kvalitetsprodukter där priset du betalar motsvarar kvalitén på produkten. Vissa racercyklar kommer med elektroniska växlar. Då sköts växlingen av en motor för snabbare och mer precisa växlingar.
Tabellen nedan förklarar de olika serierna och vad du som cyklist behöver beroende på vad du är ute efter.

Vevparti – drev & kassett

Vevpartiet består av ett eller flera drev och två vevarmar. En racercykel har normalt sett två drev: ett med fler antal tänder för lägre, lättare växlar och ett med mindre antal tänder för högre, tyngre växlar. Standarden nuförtiden är oftast ett drev med 50 tänder och ett mindre med 34 tänder. De små kugghjulen på bakhjulet är cykelns kassett och det har ofta 10 eller 11 klingor. Fördelen med 11 klingor är att du får ut en extra växel på båda dreven.

Vad spelar hjulen för roll? 

Hjulen är en roterande vikt och påverkar i hög grad cykelns känsla och prestanda. Är det någonstans man tjänar på att dra ner på vikten så är det på hjulen eftersom de står för inbromsning och acceleration. Hjulens utformning spelar också roll. Ju djupare fälgen är desto mer aerodynamisk och styvt är hjulet. Aerodynamik är något som har kommit de senaste åren och gör stor skillnad på hur snabb cykeln är. Både fälgen och ekrarna kan vara aerodynamiskt utformade vilket gör stor skillnad för elitcyklisterna inom både landsväg och triathlon. För en glad motionär är det viktigare att satsa på ett par lätta, stabila hjul som är mindre tunga för plånboken. Det är dock värt att lägga några extra kronor på ett par bra däck. De förbättrar köregenskaperna och dämpar vibrationer – du får mycket effekt för pengarna.

Fälgbromsar eller skivbromsar?

Fälgbromsar är det absolut vanligaste på en racercykel. En fälgbroms är precis som namnet avslöjar, en broms som med hjälp av två klossar trycker till fälgen för att få hjulet att stanna. De flesta cyclocross- och komfortracers kommer med skivbromsar. De bromsar genom två bromsklossar som trycks ihop på en bromsskiva som är monterad på hjulet – det ger en snabbare och effektivare bromseffekt oavsett väder och passar bättre när man kör i varierande terräng och väder.


Olika typer av racercyklar

Racercyklar

Racercyklar är till för att cykla landsväg med – därav engelskans ”road bike”. Den är designad för att vara snabb och effektiv med en utsträckt sittställning för att maximera hastigheten och minimera vinddraget. Den har bockstyre, hög utväxling, smala däck, låg vikt och sportig sittställning. Många racercyklar väljer effektivitet framför komfort och passar bra till tävlingar eller träningspass. En cykel för dig som gillar när det går undan!

  • Användningsområde: landsväg
  • Typ av cykling: träning & tävling
  • Snabb och lätt
  • Sportig & effektiv sittställning

Cyclocross

En cyclocrosscykel är en blandning mellan racer och mountainbike. Cyclocross (också känt som CX) är en träning- och tävlingsform som många cyklister ägnar sig åt på höst- och vinterhalvåret. Det går ut på att ta sig ett antal varv runt en bana som innehåller både gräs, tekniska partier och även hinder. En cyclocross är därför designad att klara mer än bara ”sopade asfaltsvägar”. Den liknar en racer men har bredare, mönstrade däck för bättre grepp samt skivbromsar istället för fälgbromsar för effektivare inbromsningar i leriga och blöta väderförhållanden. Geometrin på ramen skiljer sig också ifrån en vanlig racercykel – den har ett kortare överrör för en mer upprätt sittposition och vevlagret är högre upp från marken för lättare kunna köra över diverse hinder. Den liknar en komfortracer men är designad för kortare, intensiva träning- och tävlingspass och är därför mer effektiv än bekvämt till skillnad från komfortracern. Rolig och effektiv träning på vintern och en cykel som fungerar året om.

  • Användningsområde: varierad terräng - både landsväg och grusväg
  • Typ av cykling: träning- och tävlingspass i CX; cykelpendling
  • Effektiv och stabil
  • Sportig men bekväm sittställning

Komfortracer / Gravel Bike

Alla är inte elitcyklister utan många vill cykla för att det är ett roligt sätt att motionera och upptäcka nya ställen på. Då är det viktigare att du sitter bekvämt på cykeln. Komfortracern, eller ”gravel bike” som den kallas i USA och Storbritannien, har slagit igenom stort de senaste åren bland motionärscyklister. Den har en mer avslappnad geometri vilket gör att den är bekvämare att cykla på. Det gör också att du kan spendera längre tid i sadeln. Du har ett kortare överrör och högre styrhuvud så att du inte sitter fullt så utsträckt över cykeln. Det är ett längre mellan hjulen och hjulen har bredare däck för bättre stabilitet. Med en komfortracer kan du därför även cykla med på grusvägar, något som slagit stort i både USA och Storbritannien. En komfortracer är helt enkelt en blandning mellan en racer och en cyclocross som klarar lite allt möjligt - så sväng av på den okända grusvägen nästa gång och se vart äventyret leder. 

  • Användningsområde: varierad terräng - både landsväg och grusväg
  • Typ av cykling: Distans- och motionspass; cykelpendling
  • Komfortabel
  • Bekväm & effektiv sittställning

Triathlon

Triathloncyklar är typ av racercykel som är designad för att optimera de aerodynamiska egenskaperna. Medan man under landsvägstävlingar ligger och kör i klunga cyklar man ensam under triathlontävlingar. Då cyklar man med fördel på en cykel som minimerar vindmotståndet för att optimera hastigheten. Den synligaste skillnaden är styret som är platt istället för det vanliga s.k. bockstyret. Tillsammans med en aggressiv ramgeometri med låg styrstam och lågt styre jämfört med sadelhöjden optimeras cyklistens vindprofil. Dessutom är cykeln designad för att spara på musklerna som sedan ska användas till att springa med. Fälgen på hjulen är djup och är utrustat med färre ekrar än ett vanligt racerhjul. Allt för att minimera vindresistens och optimera fart. En riktig fartdåre!

  • Användningsområde: triathlon
  • Typ av cykling: träning & tävling
  • Aerodynamiska egenskaper
  • Aggressiv & effektiv sittställning

BEHÖVER DU HJÄLP?
Kontakta vår kundtjänst:
Mån-Fre 10:00-17:00
08 - 4030 4702
NYHETSBREV
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nu,
få ett presentkort till ett värde av 80 kr4.
Bra erbjudanden och information om nya produkter väntar!
DIN UPPLEVELSE
Är du nöjd med vår service?
Dela gärna med dig av din upplevelse.
Skriv ett omdöme