Elcykelmodeller
VILKEN ELCYKEL PASSAR DIG?
Innan du bestämmer dig för en elcykel, behöver du veta vilken som passar dina behov bäst. Kommer du bara köra runt i stan, åka ut på längre turer och cykelsemester eller vill du ut och ha kul off-road i cykelparken? Om du kan svara på den frågan kommer du snabbt kunna hitta en ny elcykel på Bikester. Nedan följer en kort presentation om vilka olika typer av elcyklar som finns, så att du lättare kan bestämma dig för en kategori. Är du sugen på en el-citycykel, el-hybrid, e-trekkingcykel eller El-MTB? Här har du skillnaderna.
Precis som med icke-motordrivna trekkingcyklar så kan du räkna med mycket utrustning i form av lysen, många växlar, stänkskärmar och smarta räcken och möjligheter för bikepacking. De moderna el-trekkingcyklarna har inga problem att ta dig på långa, härliga resor.
- Långtur/tour-vänlig sittposition
- Robust, bekväm och säker
- Perfekt för längre resor/cykelsemester
Mountain bikes med en extra assistans i vevlagret ger off-road-entusiaster ett helt nytt sätt att njuta av naturen. Trails som tidigare var oåtkomliga är lätta att ta sig till och den ofta förödande jobbiga klättringen uppför blir till en kul utmaning istället med en el-MTB.
- Utforska ett bredare off-road-spektra
- Få den där extra välbehövliga knuffen uppför
- Finns som både hardtail och heldämpad
Citycyklar är de perfekta cyklarna för att underlätta vardagen i stan. Kombinerat med en modern elcykelmotor, förvandlas den klassiska elcykeln till ett mobilitetsunder som du kan och vill ta överallt. En fullt utrustad el-citycykel gör det lätt att snabbt ta dig iväg på korta som långa distanser och att anlända till jobbet sjukt uppfriskad och utvilad på ett miljövänligt sätt.
- Upprätt sittposition
- Bekväm
- För korta till medellånga distanser
El-hybridcyklar ses som ett sportigare alternativ till vardagscykeln/el-citycykeln. Med en lite mer utsträckt sittposition med många växlar är du inte bara bra positionerad för att köra genom stan utan även ut på landsbygden. El-versioner av hybridcykeln är idealiska för att pendla längre sträckor. De lite smalare 28” däcken gör sig utmärkt på asfalterade vägar och går även bra på sämre underlag.
- Utsträckt sittposition
- Sportig och smidig
- För vägar med eller utan asfalt
Om du studerar de olika elcykelmodellerna i vårt utbud, ser du att de flesta har en mittmotor som är placerad i vevlagret. Precis i mitten av cykeln med andra ord. På andra cyklar är motorn placerad i hjulets nav (fram eller bak). Men vad spelar det för roll? Ändrar det köregenskaperna?

Fördelar
- Jämn viktdistribution genom sin låga positionering i mitten av cykeln
- Låg gravitationspunkt
- Körkänslan är samma som en traditionell cykel
- Passar bättre för sportigare körning
- Motorn är mindre benägen att fela då kabelanordningen är så pass kort
Nackdelar
- Större påfrestning på kedjan, drevet, vevlagret och eventuell navväxel
- Ofta något dyrare
- En speciell ramkonstruktion behövs
- Går ej att bygga om/på en retrocykel

Fördelar
- Tystgående
- Direkt kraftöverföring för dynamisk körning
- Sparar din energi – fungerar utan att du behöver trampa
- Går att bygga om/på en retrocykel
- Normalt slitage på drivlinan
Nackdelar
- Gravitationspunkten är långt bak
- Baktung vilket märks i körbeteendet
- Bakhjulet är krångligt att ta av

Fördelar
- Kan monteras på i princip alla cyklar
- Billig
Nackdelar
- Större påfrestning på framgaffeln
- Motorn kan påverka styrningen
- Framhjulet kan få spin på hala underlag
- Större risk för stöld av framhjulet