Cykelbutik online
Tillfälligt stängt - Vi bygger nytt för dig! Nyöppning 15:e mars med många spännande erbjudanden!
FRI RETUR
Fri frakt över 900 kr 6, Cyklar 299 kr
VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

DT Swiss XRC 1501 Spline Carbon Cross Country Framhjul 29" Skivbroms CL

ID: 1279452

Rek. 8 555 kr
5 375 kr
- 37 %
inkl. moms, Fri frakt
Tillgänglig online Snabb leverans inom 1-3 arbetsdagar
Produkten har lagts till i din varukorg

Denna produkt kan för närvarande inte beställas i önskad mängd, kontrollera varukorgen.

Begär Produkt

Jag vill bli kontaktad när artikeln är tillgänglig.

Om varan inte dyker upp i lager igen inom 3 månader så kommer vi automatiskt radera din begäran.
FRI RETUR
Fri frakt över 900 kr 6, Cyklar 299 kr
VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Värt att veta

DT Swiss XRC 1501 Spline Carbon Cross Country Framhjul 29" Skivbroms CL

Den här produktbeskrivningen är automatiskt översatt. Vi beklagar eventuella fel.

Tillverkad för moderna XC-banor - ett 240-nav omgivet av en 30 mm kolfiberfälg - supersnabbt!
XRC 1501 SPLINE ONE är skräddarsydd för de prestationsinriktade cross country-ryttarnas behov och lämnar inget att önska. De lätta 30 mm breda fälgarna i kolfiber ger perfekt stöd för moderna XC-däck. Med tävlingsbeprövade och superhållbara 240-nav med RATCHET EXP-frihjulssystem överförs varje bit av din energi till framåtgående rörelse via lika snygga dubbelsmala ekrar och en perfekt hjulkonstruktion.

VARFÖR ANVÄNDA KOL?
Kol gör det möjligt att bygga lättare hjul, vilket förbättrar körbeteendet hos specifika hjul för olika användningsområden. Genom att ytterligare förbättra 1501 SPLINE ONE-hjulen kan DT minska vikten med upp till 180 g per hjuluppsättning jämfört med den tidigare generationen, samtidigt som dess värden bevaras.

KRAVSPECIFIKA KOLFÄLGAR
Kol gör det möjligt för DT att tillverka en 30 mm bred Cross Country-fälg som i hög grad stöder moderna XC-däck, vilket gör det möjligt att sänka däcktrycket och därmed minska rullmotståndet på ojämna ytor. XC-hjulet drar inte bara nytta av den låga vikten hos en kolfälg, utan även DT:s All Mountain- och Enduro-specifika hjul drar nytta av det låga tröghetsmomentet som en kolfälg erbjuder, vilket ger en snabb acceleration, exakt hantering och höga hastigheter.

VARFÖR WIDE?
En bredare fälg ger bättre däckstöd, vilket ger lägre tryck och leder till mindre rullmotstånd på grova spår. Läs mer om det.

30 MM INRE BREDD
MINDRE RULLMOTSTÅND
Cross Country-hjul är gjorda för att vara snabba, vilket gör det nödvändigt att minska motståndet där det är möjligt. På en grov yta kan rullmotståndet utgöra upp till 69 % av det totala motståndet. Rullmotstånd definieras som: rullmotståndskoefficient x vikt x gravitationsacceleration. Koefficienten definieras av hjulstorlek, däcksektion, däckegenskaper, däcktryck, slitbana och jordmån. De flesta av dessa faktorer kan inte påverkas av hjulet, men vi kan ändra däckstödet. En bredare fälg ger bättre däckstöd, vilket ger lägre tryck och leder till mindre rullmotstånd på grova spår.

HÖGRE DÄCKSTÖD
SOM TILLÅTER LÄGRE TRYCK
Vid kurvtagning uppstår sidokrafter som verkar på däcket. Däckets kontaktyta rör sig i motsatt riktning till sidokraften. När du kör genom ett hörn med en smal fälg är däckets kontaktyta inte längre ovanför den smala fälgens fläns. Däcket får inte längre stöd av fälgen och viker sig, vilket leder till en instabil körupplevelse. Denna veckning skapar spänning över däcket som drar i den motsatta vulkanen och orsakar en luftförlust mellan däckets vulkan och fälgbädden, så kallad däcksprickning.
Den breda fälgens däckkontaktyta ligger innanför fälgflänsarna. Däckets sidovägg stöds av den breda fälgen, vilket ökar kontrollen. En bredare fälg kan därför användas med lägre lufttryck än en smalare fälg.

LÄGRE LUFTTRYCK
MINDRE RULLMOTSTÅND
Ett hjul med lågt däcktryck rullar bättre över ojämna ytor än ett hjul med högt tryck, eftersom däcket anpassar sig bättre till underlaget. Ett hjul med högt lufttryck kan inte absorbera hinder och cykeln måste röra sig uppåt, vilket kan jämföras med lyftarbete, vilket ökar rullmotståndet. Mindre lufttryck leder till mindre trötthet, eftersom du som förare också har mindre lyftarbete att utföra.

SLANGLÖS TEKNIK
Slanglösa däck har några avgörande fördelar jämfört med den konventionella kombinationen av däck och slang: Däcket kan köras med lägre tryck utan att riskera "ormbett" och ger därför mer grepp. Det lägre trycket ger också bättre körkomfort. Att slippa innerslangen innebär att det inte finns någon friktion mellan slangen och däcket och att rullmotståndet därför är lägre vid terrängkörning och över hinder. Om tubeless milk också används är däcket också immunt mot punktering och små skärsår. En stor fördel för alla dem som gillar att cykla långa sträckor och som är långt ifrån närmaste cykelbutik.

Fördelarna
Tubeless Ready-fälgar från DT Swiss har ytterligare fördelar jämfört med konventionella fälgar. Tack vare utformningen av deras tvärsnitt hoppar däcket helt enkelt på plats när det pumpas upp, vilket innebär att det vanligtvis bara behövs en vanlig pump för att pumpa upp däcket. DT Swiss-fälgarnas geniala slitbanemönster säkerställer också att däcket sitter exakt och säkert, även under tuffa körförhållanden.

Den perfekta passformen
Profilerna på DT Swiss-fälgar är speciellt utformade för slanglös användning. De garanterar en perfekt passform och gör däckmonteringen så enkel som möjligt. Det är dock alltid möjligt att använda en konventionell kombination av däck och slang.

DT Swiss-ventil
Användningen av aluminium sparar 40 % vikt jämfört med konventionella mässingsventiler. Det integrerade ventilverktyget i ventilkåpan sparar tid och arbete med att hitta rätt verktyg för att ta bort ventilinsatsen. Den koniska ventilbasen säkerställer en tät passning. DT Swiss Tubeless-ventilen passar perfekt till DT Swiss-fälgar och garanterar en perfekt tätning för långa problemfria cykelturer.

DT Swiss tubeless band
DT Swiss Tubeless Ready Tape förseglar fälgen och fungerar även som fälgband. Den finns i olika storlekar för att passa perfekt till fälgarnas olika innerbredder.

DT Swiss tubeless ready-kit
DT Swiss Tubeless Ready Kit används för att försegla Tubeless Ready-fälgen och gör det möjligt att köra utan slang. DT Swiss rekommenderar starkt att du använder ett högpresterande däcktätningsmedel även när du använder slanglösa däck. När du använder Tubeless Ready-däck är det obligatoriskt att använda tätningsmedlet (tätningsmedlet förseglar däcket, som i första hand inte är lufttätt). En slanglös konstruktion når sin fulla potential endast med ett tätningsmedel! Kontrollera att tätningsmedlet är kompatibelt med fälgen, fälgbandet och däcket. Det får inte vara frätande eller aggressivt på något sätt. Om du är osäker bör du kontakta tillverkaren av tätningsmedlet så att du inte förlorar din DT Swiss-garanti.

PRO LOCK-TEKNIK
Pro Lock är en process där en patenterad, dubbelkomponerad, självhäftande vätska sprutas in i nippelgängan, vilket möjliggör extremt hållbara hjulbyggen. Genom att sätta på nippeln på ekipaget aktiveras limmet och börjar härda. Det är fortfarande möjligt att återmontera hjulet efter att limmet har härdat helt och hållet, med endast en minimal minskning av dess trådlåsande funktion.

PRO LOCK - FAKTA
DT Pro Lock-nipplar förhindrar att anslutningen mellan ekipage och nippel lossnar.
Hjulens hållbarhet förbättras upp till 20ånger jämfört med hjul som inte är Pro Lock-tillverkade.
Lämplig för både hand- och maskinbyggda hjul. Användning av fett eller olja rekommenderas inte.
Alla DT Swiss nipplar finns med och utan DT Pro Lock.

Detaljer

  • ASTM-klassificering: 3
Visa alla modeller inom DT Swiss XRC 1501 -serien

En första anblick

Axelstandard
Axelstandard
Genomgående axel
Material
Material
Kolfiber
Storlek
Storlek
29 tum Tum
Konstruerad för bromstyp
Konstruerad för bromstyp
Skivbroms Centerlock
Konstruerad för bromstyp
Konstruerad för bromstyp
---

På detaljnivå

Användningsområde
Tour / Cross Country, Marathon / XC
Huvudinformation
Utförande:
Framhjul
Axel
Axeltyp:
Framhjul 15x110 mm
Axelstandard:
Genomgående axel
Fälg
Material:
Kolfiber
Modell:
Ihålig kammare
Profilhöjd:
Låg (<30 mm)
Höjd:
25 mm
Däcktyp:
Kanttråd/Clincher
Bromstyp:
Skivbroms
Ventil:
6,5 mm
Slagfrikompatibel:
ja
Bredd:
36,00 mm
Innerbredd:
30,00 mm
Storlek:
29 tum Tum
Framnav
Inbyggnadsbredd (mm):
110 mm mm
Axeldiameter (mm):
15 mm mm
Antal ekrar:
28
Material:
Alumimium
Typ:
DT Swiss 240
Egenskaper:
För insticksaxel, Förseglad, Förseglade lager
Baknav
Kranstyp:
--
Ekrar
Modell:
DT competition race straightpull med DT ProLock Squorx ProHead nippel av aluminium
Snörning:
3-funktioner korsade (1:1)
Framhjul
Konstruerad för bromstyp:
Skivbroms Centerlock
Vikt:
728,00 g
Bakhjul
Konstruerad för bromstyp:
---
Hjulset
Max. lastvikt:
110,00 kg
Inkluderar
Ingår i leveransen:
Hjul, TL-band 32 mm, TL-ventil aluminium svart 18-25 mm, IS 6-hålsadapter MTB
Aktuell i vårt sortiment
2023
Produktnummer
1279452
Tillverkarens artikelnummer
WXRC150BEIXCA11457
EAN
7613052374512

Kundernas åsikter

Tyck till. Bli först med att betygsätta den här produkten.