Cykelbutik online
Din nya cykel väntar på dig
30 dagars öppet köp, fri retur
Fri frakt över 899 kr 6, Cyklar 299 kr
VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Ramar

12 Produkter
Filter
Återställ

Typ

  • Hardtail 1
  • Heldämpad 3
  • Racercykel 7
  • Ram med styv framgaffel 1

Serie

  • Cervélo Caledonia 1
  • Cinelli Zydeco 1
  • Cube Aerium 1
  • Marin El Roy 1
  • Marin Headlands 1
  • Transition Bikes Patrol 1
  • Transition Bikes Scout 1
  • Wilier Jena 1

Färger

  • grå
  • grön
  • orange
  • blå
  • vit
  • svart
  • silver
  • Petrol

Pris

kr
till
kr
Sortera
Bästsäljare Nyheter Högsta kundbetyg Pris (fallande) Pris (stigande) Mest rabatt
Filter
Sortera
Bästsäljare Nyheter Högsta kundbetyg Pris (fallande) Pris (stigande) Mest rabatt
Marin El Roy Frame Kit svart
Marin El Roy Frame Kit svart svart
Marin
El Roy Frame Kit svart
11 085 kr 10 245 kr
Fri frakt
  • Versioner: M | 42cmL | 43cm
Cervélo Caledonia Frameset svart
Cervélo Caledonia Frameset svart svart
Cervélo
Caledonia Frameset svart
27 245 kr
Fri frakt
  • Versioner: 58cm
Wilier Jena Frame Kit grön
Wilier Jena Frame Kit grön grön
Wilier
Jena Frame Kit grön
37 365 kr 33 625 kr
Fri frakt
  • Versioner: M | 50cmL | 53cm
- 10 %
Cinelli Pressure Frameset vit
Cinelli Pressure Frameset vit vit
Cinelli
Pressure Frameset vit
39 645 kr 36 265 kr
Fri frakt
  • Versioner: M | 52cmL | 55cmXL | 58cm
Cinelli Superstar Disc Frameset blå
Cinelli Superstar Disc Frameset blå blå
Cinelli
Superstar Disc Frameset blå
19 045 kr
Fri frakt
  • Versioner: S | 48cmM | 51cmL | 54cm
Transition Bikes Patrol Mullet Alu Frame silver
Transition Bikes Patrol Mullet Alu Frame silver silver
Transition Bikes
Patrol Mullet Alu Frame silver
25 175 kr
Fri frakt
  • Versioner: M | 39cm
Ny
Marin Headlands Frame Kit orange
Marin Headlands Frame Kit orange orange
Marin
Headlands Frame Kit orange
18 335 kr
Fri frakt
  • Versioner: 49cm52cm60cm
Cinelli Veltrix Frameset blå
Cinelli Veltrix Frameset blå blå
Cinelli
Veltrix Frameset blå
15 435 kr 14 975 kr
Fri frakt
  • Versioner: S | 52cm
Niner MCR 9 RDO Ramset svart/grå
Niner MCR 9 RDO Ramset svart/grå svart/grå
Niner
MCR 9 RDO Ramset svart/grå
33 305 kr 20 895 kr
Fri frakt
  • Versioner: 53cm
- 37 %
Cube Aerium C:68 Low Ramar silver/svart
Cube Aerium C:68 Low Ramar silver/svart silver/svart
Cube
Aerium C:68 Low Ramar silver/svart
48 599 kr
Fri frakt
  • Versioner: M | 56,6cm
Transition Bikes Scout Frame Set Carbon blå
Transition Bikes Scout Frame Set Carbon blå blå
Transition Bikes
Scout Frame Set Carbon blå
36 335 kr
Fri frakt
  • Versioner: L | 43cm
Cinelli Zydeco King Frameset Petrol
Cinelli Zydeco King Frameset Petrol Petrol
Cinelli
Zydeco King Frameset Petrol
21 615 kr 20 735 kr
Fri frakt
  • Versioner: L | 56cm

Hitta din cykelram på Bikester.se

En cykelram kan sägas vara kärnan i en cykelkonstruktion. Både bildligt och bokstavligt. Den avgör ofta helt vilken cykelkategori din cykel tillhör. Din cykelram är avgörande för känslan i cykeln. Olika ramar med olika egenskaper i from av design eller material kommer påverka acceleration och användarvänlighet oväntat mycket.

Ramar i olika material

Stål och aluminium är vanliga material för cykelramar, men även titan har marknadsandelar men då i mer exklusiva modeller eftersom det kostar mer att framställa. Racercyklar och andra tävlingscyklar inom MTB är ofta i kolfiber på grund av materialets vikt. Det tvistas mycket i våra cykelforum om olika materials fördelar och nackdelar för att bygga ramar. Aluminium var länge det vanligaste materialet och det har uppenbara fördelar: Lätt men samtidigt väldigt hållbart. Du kan göra vurpor och din ram är intakt efteråt. Konsensus verkar ha hamnat ungefär vid att det inte enbart är materialet som är avgörande för ram-kvaliteten utan vad man gör med materialet. Det finns nämligen cykelramar i alla tidigare nämnda material som är fantastiska. Samtidigt finns det katastrofala ram-konstruktioner, till och med i dyra material som titan, som inte kommer hålla länge. Så se till att du läser på om ramar och deras för- och nackdelar. Generellt kan man dock säga att du ofta får mer för pengarna om du väljer en ram i ett beprövat material som aluminium framför kolfiber. För en tävlingscyklist som hela tiden försöker minimera vikten han eller hon behöver släpa med sig i banan för att kapa sekunder är kolfiber ett bra alternativ. Men för att få samma hållbarhet som med en alumium-ram måste du gå upp i pris så för många cyklister med en begränsad budget är aluminium ett bra alternativ. Kolla dock bland de specialerbjudanden som finns på cykelramar här på bikester.se. Kanske kan du hitta en ram i en prisklass du inte trott di gha råd med. För racercyklar är hållbarheten inte ett lika viktigt argument eftersom du förhoppningsvis inte kommer cykla omkull eller utsätta din cykelram för hopp eller stenhårda kurvtagningar. Därmed är vikten väldigt viktig för denna typ av ram och därför har kolfiber nästan monopol bland landsvägscyklister idag. Åtminstone bland de riktigt seriösa. Dessa ramar behöver alltså inte vara så robusta utan tillverkas så tunna som möjligt för att kunna maximera hastigheterna som man kan komma upp i. Nackdelen med en ram för damer är att den inte har samma vridmoment. Man får nämligen inte samma driv när man pressar på med en cykel med ram av tjejmodell. Cykelram

Olika storlekar på ramar

Cykelramens storlek är relaterad till hjulens diameter. Större hjul ger bättre komfort på stigar. Man tar sig alltså över hinder på ett annat sätt. Fördelen med mindre hjul sägs vara att de ibland ”svarar” snabbare. Man kan accelerera snabbt till exempel. Så detta är riktigt bra till exempel om man cyklar i klunga och ska ta sig förbi snabbt. 29 tum anses av den del bli för klumpigt. Speciellt om du har en mindre kropp och alltså har en ram som är mindre. Men vill du ha mindre ram så är det bra att välja en ram med så korta kedjestag som möjligt. Då känns det smidigare. Risken är att du slår i fötterna i hjulen om de är för stora och det är verkligen en nackdel, speciellt om du cyklar MTB med riktigt tajta kurvor. En del anser att det blir sladdrigare med större hjul, men det kan vara en vanesak. Dessutom kan det se lite konstigt ut med stora hjul på en liten ram så för många av oss så är ju utseendet långt ifrån oviktigt. Utseende och funktion är båda två viktiga kriterier.

Plocka ihop en egen cykel utifrån cykelram

Om du ska plocka ihop en egen cykel utifrån kunskaper förvärvade från erfarenhet och diskussioner med andra cyklister i verkligheten och i forum, så ska du börja med en ram. Den avgör nämligen väldigt mycket annat för cykeln. Olika begränsningar uppkommer först när du valt ram. Storleken på en cykelram avgör som tidigare nämnts t.ex. hjulens diameter. Ramen avgör dessutom vilka val av stötdämpare som är möjliga. Full suspension MTB har nämligen en ram där dämpningen i bakhjulet är en del av konstruktionen. Ramens form avgör också ofta vilken typ av cykel som du ska använda. Formen på MTB, tävlingscykel, BMX, Stadscykel och så vidare har uppenbara skillnader. Givetvis är även formen på din cykelram ett viktigt estetiskt val. Inom vardera cykelkategori finns det många valmöjligheter vad gäller ram-design. Processen att sätta ihop en egen cykel är förutom att du kan spara pengar och att du gör en cykel helt gjord för dina förutsättningar, styrkor och svagheter ett kul projekt. Det kan vara mycket tillfredsställande att veta att man gjort något helt själv. En känsla av att ha skapat något som inte fanns tidigare.