Öppnas inte PayPals inloggningssida?

Klicka här
för att försöka igen.

Din beställning behandlas. Tack för ditt tålamod.

Trendig innovation – Cyklar från märken i framkant

Företagskund

Köpguide: Vad att titta efter när du väljer däck och slang

Däck och slang är en viktig del utav cykeln. Dessa översedda komponenter kan definiera hur din cykel uppför sig och hur den håller sig till underlaget du cyklar på. Om dina däck är gamla och visar tecken på slitage så är det definitivt dags att köpa nya för att inte riskera punktering och för att frigöra den fulla potentialen av din cykel igen.

Däck och slangar har olika storleksbeteckningar, bredder och mönster, de kan vara tillverkade utav olika gummiblandningar och erbjuds med olika däcksystem. Det kan kännas som en djungel, men när du känner till grunderna, att välja rätt däck är faktiskt ganska lätt. I den här guiden går vi igenom hur man hittar däck och slang som passar din cykel och åkstil samt egenskaperna hos olika typer av däck för mountainbikes, landsvägscyklar, touring och stadscyklar.


Vilka däck och slang passar min cykel

För att hitta rätt däck till din cykel är det viktigaste att veta vilken diametern du har på dina hjul och bredden på dina däck. Diametern är detsamma som din hjulstorlek, som exempel 26” eller 29”. När det gäller bredden på dina däck kan du variera mellan olika storlekar, så länge de passar mellan din gaffel, ram och stänkskärmar. Om du känner dig osäker med bredden kan du utgå från dina gamla däck.

För att hitta passande slang behöver du bara veta storleken på dina däck. Slangen skall ha samma bredd och diameter som däcket.

Dessa är de olika storleksanvisningarna för däck och slang:

  • Klassiks storleksanvisning i tum (diameter x bredd) t.ex. 28 x 1,25
  • Modern ETRTO anvisning i mm (bredd - diameter) t.ex. 35-622
  • Franska anvisningar (bredd - diameter) t.ex. 22-700C

Vi har lagt in de vanligaste däckdimensionerna i vårt däckdiagram. Här kan du leta upp din storleksanvisning och konvertera till ett annat format.

Däckdiagram översikt

 

Att välja däck – steg för steg:

  1. Titta efter storleksanvisningar på däcksidan av ditt gamla däck (t.ex. 32-622).
  2. Använd vårt Däckdiagram för att konvertera din storleksanvisning till ett annat format om det behövs.
  3. Gå till däck på vår hemsida och använd dig utav våra filter för att välja den typ av däck du vill titta på samt i vilken hjulstorlek du behöver dem i (I tum storlek).
  4. Beroende på vilket däck du väljer så kommer de oftast i olika bredder, var noggrann med att kontrollera att bredden du tar passar på din cykel.

Välja innerslang – steg för steg:

  1. Titta på däcksidan av ditt däck.
  2. Använd dig utav vårt Däckdiagram för att konvertera din storleksanvisning till ett annat format om det behövs.
  3. Gå till slangar på våran hemsida och använd dig utav våra filter för att välja rätt däckstorlek (i tum).
  4. Välj en slang som har samma mått som ditt däck.
  5. Välj rätt ventil för din fälg. Du kan mäta hålet i din fälg för att se vilken ventil som passar. Det finns tre olika typer av ventiler:
    • SV: Presta-ventil (kallas även Racerventil eller Fransk ventil) – 6,5 mm
    • AV: Schrader-ventil (även känd som Bilventil) – 8,5 mm
    • DV: Dunlop-ventil (vanlig cykelventil) – 8,5 mm

Vilket däcktryck skall jag använda?

Att ha rätt däcktryck gör att dina hjul rullar snabbare, ger en bättre väghållning samt minimerar risken för punktering.

  • Att cykla med ett högt lufttryck får dina däck att rulla snabbare men absorberar inte vibrationer lika bra.
  • Att cykla med ett lågt lufttryck gör att dina däck rullar lite långsammare, men ger dig en bättre komfort och ett bättre fäste.

På de allra flesta däck hittar du det rekommenderade trycket specifikt för ditt däck. Håll dig alltid inom rekommendationerna för att inte riskera att skada däck och slang genom att cykla med för lågt- eller högt tryck.

Vi rekommenderar även att du kontrollerar trycket på dina däck varannan vecka så att dina däck inte har tappat för mycket luft. Genom att använda en pump med tryckmätare kan du ställa in däcket till det tryck du vill ha inom de rekommenderade värdena som står på sidan av däcket. Däcktrycket mäts på två olika skalor: BAR eller PSI. De flesta golvpumpar erbjuder båda skalorna på manometern.


Däckbredd, mönster och gummiblandning

Däckbredd

  • Smala däck har använder sig oftast av ett högre lufttryck, och rullar därmed bättre och är mer lämpade för hårda och jämna underlag.
  • Breda däck har oftast lägre lufttryck, de ger en bättre kontroll och komfort tack vare ett bättre grepp. Breda däck är bättre lämpade för ojämna underlag.
  • Ballongdäck (som ”plus-size” och fatbike däck) har en större kontaktyta som ger dem bättre grepp och är specifikt avsedda för lösa förhållanden som snö och sand.

Mönster

Beroendes på mönstret så är däcket bra för olika typer av underlag och olika väderförhållanden.

  • MTB, cyclorcross och Gravel däck har grövre mönster för att passa på lösare underlag där grepp är viktig. Landsvägsdäck har slätare däck för lågt rullmotstånd och små utskärningar som hjälper när det är blött ute.

Gummiblandning

Gummiblandningen i däck bestämmer hur mjuka däcken är, detta påverkar rullmotstånd, hållbarhet och grepp. Däck med en durometer på 70 anses som ”hårda” de brukar oftast vara lite billigare. Dessa däck passar bra på Trekking och stadscyklar där man vill ha lågt rullmotstånd och vill att däcken skall hålla under en längre tid.

Däck med en durometer på 50 anses som ”mjuka” och har en klibbig känsla som erbjuder ett väldigt bra grepp på svåra underlag. Dessa däck används för Downhill och MTB cykling då man söker efter mycket grepp och underlaget varierar. Nackdelen med ett mjukt däck är att de rullar sämre och slits mycket fortare än ett hårt däck. Denna typ av däck rekommenderas för tävling. Om man är ute efter ett all-round däck kan man använda sig utav ett däck med durometer 60, dessa erbjuder bra grepp och bra slitstyrka.

Denna gummiblandning hittar du i alla typer av cykeldäck. Lite dyrare prestanda däck kan ha kombinerade gummiblandningar för ett optimerat fäste, rullmotstånd och hållbarhet.

Däck med mindre dobbar som är tätt grupperade rullar snabbare och har bra fäste på torra underlag, men har sämre fäste vid lösa eller blöta förhållanden. Dessa däck passar bra för XC åkning på sommaren, populära under cykelvasan.

Grovmönstrade däck med ett större avstånd mellan dobbarna rullar långsammare men erbjuder bra grepp när det är blött och lerigt. Perfekt för vår- och höstcykling, populära att använda för Downhill- och Endurocykling. 

Däck med lågt mönster i mitten och större dobbar på sidorna kallas semi-slick och är en blandning av lågt rullmotstånd och grepp, bra för torra underlag där man vill ha ett extra bra fäste i kurvorna.



Vilken däcktyp använder jag?

Tubeless däck

Tubeless och Tubeless Ready däck kan användas med eller utan slang. Däcken har samma typ av clincher system som vanliga däck men har designats för att vara enklare att konvertera till Tubeless där man inte behöver någon innerslang och därmed kan köra däcken med lägre tryck som erbjuder bättre grepp och man behöver inte oroa sig över genomslagspunkteringar. För att använda tubelessdäck utan slang behöver man tubelessvätska, tubelessventil och ett fälgband specifikt för detta ändamål. Tubeless används framförallt av MTB-, Cyclorcross- och Landsvägscyklister.

Tubdäck

Tubdäck används specifikt för landsväg och cyclorcross tävlingar. Dessa däck limmas direkt på hjulet och använder sig inte utav clincher systemet. För att kunna använda ett tubdäck behöver du ett hjul som är avsett för detta. Slangen och däcket kommer i ett stycke och slangen går därmed inte att byta ut. Däcken går att preparera med tubelessvätska för att inte riskera punkteringar.

Clincher däck + slang

Clincher är den vanligaste typen av däck på moderna cyklar, där däckets sidor hålls fast av fälgens innerkant. Clincherdäck använder sig utav innerslang. Det finns två olika typer av Clincherdäck, vikbara och stålkant. Vikbara däck har en kant av kevlar, de är lättare och är hopvikbara. Stålkantsdäck är de vanligaste typen och är oftast lite billigare men också tyngre.

+ Minimerar risken för punktering
+ Bättre grepp och kräver ett lägre tryck
+ Något lättare än däck med slang
+ Rullar lättare
- Svårare att byta och montera
- Kräver konstant kontroll av lufttryck
+ Extremt lågt rullmotstånd
+ Tillåter ett väldigt högt/lågt lufttryck
+ Minimerar risken för genomslagspunkteringar (med tubelessvätska)
- Dyrt (kräver specifika fälgar)
- Svåra att byta
- Går ej att reparera på cykelturen
+ Stort utbud av däck och slang
+ Lätta att byta och reparera
+ Billigare alternativ än tubeless
- Större risk för punktering
- Något sämre rullmotstånd

Däck för mountainbike

  • Det finns tre olika hjulstorlekar för MTB: 26’’, 27,5’’(kallas även 650B) och 29’’.
  • Dessa är de olika typerna av däck för mountainbikes:
    • Standard däck är mellan 1,9 och 2,5’’ breda. Cross country (XC) och Marathon åkare kör vanligtvis något smalare däck mellan 1,9 and 2,1’’ för att spara vikt och för minimalt rullmotstånd. All-mountain och Enduro åkare använder sig utav något bredare däck mellan 2,1 och 2,5 för bättre grepp och kontroll.
    • “Plus size” däck är mellan 2,6” och 3,25’’ breda. Dessa kallas även B+ eller “+” dessa däck används för ökad kontroll och komfort på stökiga trails och lösa underlag. Plus size cyklar kommer med extra breda hjul och gafflar för att få plats för de bredare däcken.
    • Fatbike däck är mellan 3,8 och 4,8’’ breda. Dessa däck har en stor luftvolym och är specifikt anpassade för fat bikes som gör det möjligt att cykla på snö och sand. På grund av den stora volymen och det låga lufttrycket gör sig dessa cyklar långsammare och tungrullade på vanliga mountainbike trails.

     

    Däck för mountainbike

Däck för trekking & city bikes

Däck för El-cyklar

  • Däckstorleken för trekking & city bikes är från 12’’ barncyklar upp till 28’’ cyklar.
  • Däckbredden för trekking & city bikes varierar mellan 1,0 till 2,1 tum (23 – 57 mm) beroendes på utrymmet på cykeln samt vad man föredrar för storlek på däcken.
  • Däckmönstret brukar vara minimalt för ett lågt rullmotstånd men det skall även fungera när det regnar.
  • Det finns flera typer av punkteringsförstärkta däck, detta kan vara bra att ha om man cyklar i urban miljö.
  • Däckstorleken varierar beroendes på vilken typ av El-cykel du har, MTB, Trekking/citybike eller landsväg.
  • Däckbredden är något bredare och är förstärkta för att klara av en högre hastighet och den extra tyngden.

Däck för Landsvägscyklar

  • Däckstorleken för landsvägscyklar är 28”
  • Det finns två olika typer av landsvägsdäck:

Däck för Landsvägscyklar

Landsvägsdäck är mellan 22 och 28 mm breda. De har lite till inget mönster, de kräver ett högt däcktryck som ger optimal hastighet. Många tävlingscyklister använder däck med bredd 22-25 mm då de kan pumpas till ett högt tryck som ger dem ett lägre rullmotstånd. Det finns även de som tävlar med 28mm däck då dessa ger en bättre komfort och kan användas på ojämn asfalt, kullerstensrace och är även bra till träning och pendling.

Cyclocross och gravel bike däck

Cyclocross och gravel bike däck är mellan 28 och 35 mm breda. Dessa däck har ett lägre däcktryck och ett mönster likt XC däcken, de ger dem bättre grepp i lera, gräs och ojämn terräng. De har även ett lågt rullmotstånd och gör sig bra på grusvägar, trails och i trafiken.


Verktygen för dina slangar och däck

Beroendes på vad för typ av däck och slang du använder så finns det en massa bra verktyg och tillbehör som gör det enklare för dig att ta hand om dem vare sig du är hemma eller på väg.


BEHÖVER DU HJÄLP?
Kontakta vår kundtjänst:
Mån-Fre 10:00-12:00 & 13:00-16:00
08 - 4030 4702
NYHETSBREV
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nu,
få ett presentkort till ett värde av 80 kr4.
Bra erbjudanden och information om nya produkter väntar!

BIKESTERS DATASÄKERHET
Everyday we get more people on bikes