Öppnas inte PayPals inloggningssida?

Klicka här
för att försöka igen.

Din beställning behandlas. Tack för ditt tålamod.

Trendig innovation – Cyklar från märken i framkant

Företagskund

En guide till Bikepacking

Såvida du inte har bott under en sten de senaste åren, så har du förmodligen läst eller hört talas om bikepacking – långturer med lätt packning, i varierande terräng. Men vad är egentligen bikepacking och hur gör man? När du har läst den här guiden har du förhoppningsvis koll både på vad bikepacking är, vilken utrustning du behöver samt några praktiska tips på vägen. Vi börjar från början och reder ut själva grundbegreppet bikepacking.

Trådar

Vad är skillnaden på bikepacking och touring?

Definitionen är inte helt knivskarp, men generellt kan man säga att bikepacking äger rum på vandringsleder och grusvägar medan touring sker på asfalt. Touring är synonymt med det lite äldre begreppet cykelsemester där man ofta använder sig av en cykel för asfalt med pakethållarväskor eller släp. Inom aktiviteten bikepacking cyklar man på Gravelbikes eller Mountainbikes i naturmiljö med lättare packning.

Båda aktiviteterna kretsar kring att göra flerdagarsturer med cykeln men sammanfattningsvis kan man säga att Bikepacking tar vid i terräng där touring inte når riktigt ända fram.

Disclaimer

Även om bikepacking ofta används som en allmän term för flerdagarstur med cykel, så finns det många som anser att riktig bikepacking är en friluftsaktivitet om endast sker i terräng.


Utrustning: cyklar, väskor & däck

Så vad behöver man för att bikepacka? Det första du behöver är en cykel och några packväskor för allt du behöver ha med dig på turen. I det här avsnittet går vi igenom några typiska cyklar och väskor som används för bikepacking.

  • Cyklar

För att kunna ta sig fram i terräng används Mountainbikes och Gravelbikes vid bikepacking. Typiska asfaltscyklar som landsvägscyklar och touringcyklar går helt enkelt bort eftersom de inte klarar av den typen av terräng som bikepacking utövas i.

Mountainbikes

Många purister menar att bikepacking kräver en mountainbike. Vi på Bikester håller inte riktigt med utan tycker att det handlar mer om vilken terräng du vill cykla i. En mountainbike är dock det självklara valet för mer teknisk terräng och öppnar upp valmöjligheterna för vart du kan cykla.

Fjädringen gör att du kan cykla även i tuff terräng vilket ger mer frihet men ökar dock på cykelns vikt, vilket är anledningen till att vissa väljer rigida Mountainbikes, utan fjädring. Rigida Mountainbikes har plats för stora däck men är lättare än dämpade Mountainbikes. En annan fördel är att de rullar bättre på asfalt. Ska du cykla bland mycket rötter och stenar är dock en mountainbike med dämpad framgaffel alltid att rekommendera.

Gravelbikes

För många är gravelbike go-to-cykeln för bikepacking eftersom att den tar med sig det bästa från två världar. En gravelbike lånar geometri från cyclocross och landsvägscyklar, och har plats för breda däck som funkar för off road och på landsväg. Om du cyklar på en mix av asfalt, grusvägar och oasfalterade vägar kan en gravelbike vara helt rätt för dig. En gravelbike går dock bet på stigar med stenar och rötter där en dämpad mountainbike kommer att fungera bättre.

Det är viktigt att välja rätt däck för den terräng du ska cykla i. Om du bara ska cykla off road och väldigt lite asfalt så är ett mountainbikedäck det självklara valet. Fundera på vilken däckbredd och maximal storlek din ram kan hantera när du väljer däck. Och tänk på att bredare däck är tyngre och att större däck inte riktigt är lika lätthanterliga i väldigt teknisk terräng.

Om du ska cykla på både landsväg och asfalt är ett lättare graveldäck eller mountainbike-däck bra alternativ. Graveldäck rullar bra på landsväg men erbjuder även tillräckligt grepp för lättare off road-sträckor.

  • Väskor

Bikepacking-väskor ska vara lätta, tåliga och kompakta. Till skillnad från pakethållarväskor, så håller bikepackingväskor vikten närmare cykeln och maximerar utrymmet kring ramen. Detta innebär att du inte behöver pakethållare varken fram eller bak på cykeln, vilket håller nere vikten.

Bikepacking Bags
Bikepacking Bags

Sadelstolpsväskor

En sadelstolpsväska är fäst både i sadelstolpen och på undersidan av sadeln, så att du kan transportera din packning aerodynamiskt och med tyngdpunkten närmare cykeln. Sadelstolpsväskor kommer i en rad olika storlekar, från cirka fem liter upp till så stora som 18 liter, så att du kan välja rätt väska efter längden på din tur. Tänk på att de lite dyrare varianterna oftast har en spännanordning som håller väskan stadigare på plats. Vissa modeller är helt integrerade medan andra kommer med ett remsystem, som ett skelett, som du spänner fast en dry bag i. Se efter om modellen du köper är vattentät och inte bara vattenavvisande, annars kommer du ändå behöva komplettera med dry bags så att innehållet förblir torrt.

Bikepacking Bags

Ramväskor

Ramväskor är också, liksom sadelstolpsväskor, väldigt populära bland bikepackers. Ramväskan utnyttjar utrymmet i ramtriangeln och kommer i flera olika storlekar. Vissa är minimalistiska medan andra täcker hela utrymmet under ramen. Kom ihåg att en heldämpad mountainbike oftast har mindre utrymme för en ramväska än vad en hardtail eller gravelbike har.

Bikepacking Bags

Styrväskor

Att transportera saker på styret är också väldigt vanligt. Många märken tillverkar väskor som spänns fast på styret. Perfekt för att transportera sovutrustning eller tält. Tänk på att om du har en cykel med bockstyre så kommer du få lite mindre utrymme framtill än en cykel med rakt styre. En styrväska kan störa manövreringen av cykeln om den inte positioneras korrekt.

Bikepacking Bags

Ytterligare packmöjligheter

Det är viktigt att använda så mycket plats på cykeln som möjligt vid bikepacking. Ytterligare småväskor kan fästas på styrstammen med dryck eller snacks. Det finns även väskor ovanpå toppröret och väskor på gaffeln är också vanligt.


Några praktiska bikepacking-tips

En av de roliga sakerna med bikepacking är att det inte finns några givna ramar eller regler. Men här kommer några punkter som vi tycker gör en bikepacking-resa enklare och därmed även roligare.

  • Ta med mindre än vad du tror är nödvändigt. Det kommer att göra din cykel lättare och mer lätthanterlig. Minska framförallt ner på mängden kläder.
  • Kolla av däcken innan du åker och ta med slang och reparationsdäck. Det sista man vill är att behöva vandra två och en halv mil (eller mer) för att laga en punktering.
  • Ta med GPS, batterier och karta för att undvika att cykla vilse. Om du använder din smartphone som GPS, se till så att du har ett batteripack och kartor nedladdade lokalt.
  • Håll utrustningen torr. Dry bags är billiga, relativt sett till att hela din packning blir genomblöt.
  • Planera vätskeintaget. Kan du få med dig tillräckligt med vatten? Går det att fylla på någonstans på vägen eller behöver du en vattenrenare? Du kanske behöver en vätskeblåsa på ryggen som extra reservoar om det är varmt.
  • Packa sadelstolpsväskan med de tunga sakerna närmast stolpen för bättre stabilitet. Tänk generellt på att packa tyngre saker som kamera och kök så nära cykelns mitt som möjligt.
  • Investera i ett ultralätt kök om du ska laga din egen mat.
  • Klä dig i merinoull. Det är temperaturreglerande, odörhämmande och håller värmen även om det blir blött.

CAMPINGUTRUSTNING/TIPS

Bikepacking innebär i regel camping, så det är viktigt att ta med utrustning som passar för årstiden. Därför har vi samlat några tips på saker som vi har lärt oss under åren.

  • Investera i ett tält som passar för årstiden och möter kraven för det landskap du ska vistas i. För bikepacking bör du satsa på ett lätt tält som går snabbt att sätta upp. Tänk dock på att ultralätta tält inte är lika slitstarka och tåliga som vanliga lätta tält.
  • Funder över om du behöver ett enpersonstält eller ett tält för två personer. Det finns en poäng i att skaffa ett tvåpersonstält även om du ska sova i det ensam. Du kommer ha plats för packning inne i tältet och får lite extra utrymme. Om du kan tänka dig att dela tält med din turkamrat kan ni hjälpas åt med att bära det genom att dela upp tältet mellan er.
  • Titta på temperaturangivelserna när du ska välja sovsäck och välj en som är anpassad för årstiden.
  • Investera i ett bekvämt och lätt liggunderlag. Vi rekommenderar ett självuppblåsbart eftersom det tar lite plats och kommer ge dig en god natts sömn, som ger dig kraften att orka cykla dagen därpå.
  • Kudde är lyx för bikepackers, men en lätt campingkudde kan vara värd den extra lilla vikten om du har svårt att sova utan. Det finns uppblåsbara kuddar som går att komprimera vilket gör att de inte tar så stor plats i packningen.
  • En sovmask kan vara bra att ta med, särskilt om du cyklar i svenska fjällen där det är midnattssol. Ett par öronproppar är också bra att ha i beredskap, både för skogens främmande ljud och en livlig camping.
  • Ta ställning till om du behöver ta med friluftskök. Om du cyklar på en led nära civilisationen kanske du kan äta ute längs med vägen. För dig som planerar att ta med mat rekommenderar vi torkad frilutsmat och ett ultralätt kök för att spara plats och vikt. Det är även viktigt att planera hur mycket vatten du kan ta med dig samt var du kan fylla på längs med vägen, i fjällbäckar eller på lokala affärer.

Att komma igång & planera sin rutt

Vi rekommenderar att du börjar med en lite kortare tur. Ett dygn är lagom att börja med. Då får du chansen att testa utrustningen och känna på hur det är att cykla med packning. Håll dig gärna nära bebyggelse så kan du snabbt lösa eventuella nödsituationer om det skulle behövas.

När du känner dig redo kan du börja planera en kortare flerdagarstur. Det behöver inte vara särskilt storslaget eller äventyrligt första gången, men det är nyttigt att bli van vid att röra sig längre ut i naturen och testa på att cykla flera dagar i sträck.


BEHÖVER DU HJÄLP?
Kontakta vår kundtjänst:
Mån-Fre 10:00-12:00 & 13:00-16:00
08 - 4030 4702
NYHETSBREV
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nu,
få ett presentkort till ett värde av 80 kr4.
Bra erbjudanden och information om nya produkter väntar!

BIKESTERS DATASÄKERHET
Everyday we get more people on bikes