Kategori



Köpguide

Slangar (179 Artiklar)

Sortera:

    Produktfilter

    Återställ (x)
  • -
    Användningsområde
    (x)
    Vald:
    • (40)
    • (112)
    • (67)
    • (62)
  • -
    Märken
    (x)
    Vald:
    • (38)
    • (26)
    • (1)
    • (1)
    • (30)
    • (23)
    • (10)
    • (21)
    • (2)
    • (27)
  • -
    Hjulstorlek
    (x)
    • 12
    • 16
    • 18
    • 20
    • 24
    • 26
    • 28
    • 14
    • 22
    • 27,5
    • 29
  • -
    Pris
    (x)
  • -
    Kundrecensioner
    (x)
    Vald:
    •   (26)
    •   & mer (86)
    •   & mer (88)
    •   & mer (90)
    •   & mer (91)

Hitta din cykelslang på Bikester.se

På Bikester har vi många typer av cykelslangar. De skiljer sig i diameter och olika tjocklek på gummit. Slangar tillverkas i olika material och på senare år har det tom börjat dyka upp självlagande slangar. Som landsvägscyklist bör du alltid ha med dig en extra slang för om du skulle få punktering. Det kommer hända och de flesta har inte med sig ett team som bidrar med ett nytt hjul, ny cykel eller ens ny slang. Bensinstationer säljer i allmänhet inte heller cykelslangar för landsvägscyklar. Dessa är som ni vet betydligt tunnare än vanliga slangar så se till att köpa på dig extra slangar så kan du fullfölja träningsrundan eller cykelloppet.

Slang i olika material

Slangar tillverkas vanligtvis i latex eller butyl. Dessa material används eftersom de har god elastiska egenskaper gör att de är perfekta för att ge cykeln bästa möjliga rullkapacitet, kontakt med underlaget och punkteringsskydd. Naturgummi som latex är grovporigt och alltså inte helt lufttätt. Det är därför inte onormalt om du behöver fylla på däcket nån gång in månaden. Butyl däremot är syntetiskt och har väldigt bra lufttäthet, nackdelen med många Butyl-slangar är dock att de inte har samma elastiska egenskaper som naturgummi-slangar.
cykelslang

Olika ventiltyper för cykelslangar

Tänk också på vilken typ av ventil som din cykel har innan du köper slang. Tävlingscyklar har t.ex. Prestaventil. Dessa har en betydligt smalare konstruktion än vanliga ventiler (Dunlop ventiler) vilket är en stor fördel då tävlingscykelfälgar är väldigt smala. En smal ventil gör då att mer metall kan användas vilket ger bättre hållbarhet. Området kring ventilhålet är nämligen annars hjulets svagaste punkt. Hjul är nämligen anpassade efter vilken typ av ventil som används och därmed vilken slang. ”Vanliga” cyklar har alltså för det mesta Dunlopventil. Dessa har en väldigt enkel konstruktion där du själv utan speciella verktyg kan byta ut olika delar av konstruktionen. Det finns även cykelslangar med Schraderventiler. Dessa har ungefär samma mått som en Dunlopventil. Schrader är universalventilen för de flesta motorburna fordon som bil, motorcykel och moped så med en slang med schraderventil kan du åka till närmsta bensinstation och pumpa din cykel. Dessa är ganska vanliga för mountainbikecyklar och andra grövre, mer motorcykelinspirerade hjul och däck. Anledningen till att schraderventil-slangar används till dessa däck är att ventilkonstruktionen är bredare därmed kräver ett större hål i hjulet.

Köp pump eller reparationskit

  • Cykelpump
  • Koldioxidpump
  • Reparationskit
Olika slangar kräver olika pumpar eller åtminstone adapter för att kunna fyllas upp. Se därför till att ha en pump som passar för den typ av slang som du skaffat. Ett populärt val bland seriösa cyklister är att köpa en koldioxidpump med en sådan kan du snabbt fylla upp din slang. Både om du har bytt slang eller fyller upp en slang med pyspunka för att ta dig hem eller till närmsta servicestation. Ett alternativ till att köpa ny slang är att ha ett reparationskit tillgängligt. Reparation av slang kan vara svårt att genomföra när du är ute på vägarna men hemma är det ett smidigt och kostnadseffektivt sätt att fixa slangar.
Titel
Fenster schliessen
Popup Content